Max Verstappen bleef maar gaan vandaag op het Circuit de Catalunya. De jongste Formule 1-coureur aller tijden reed ruim twee Grand Prix-afstanden. Helaas verloor hij aan het eind van de dag een uurtje door een elektronisch probleem.

Nog voordat Verstappen aanschuift voor de lunch heeft hij er al 78 ronden op zitten. Zijn snelste tijd op dat moment, een 1.26.766, blijkt dat ook aan het eind van de dag te zijn. Hij is ’s middags gedurende zijn racesimulatie niet in staat die tijd te verbeteren en rijdt door een technisch mankement bovendien minder ronden dan gepland. 

De racesimulatie bestaat voor Max Verstappen uit twee stints op de medium compound en een laatste stint op de harde Pirelli’s. De simulatie verloopt soepel, maar de afstand van 66 ronden wordt niet gehaald. Tegen de avond houdt een elektronisch mankement de bolide met diens bestuurder namelijk een uur voor tijd aan de kant. 

Dat neemt echter niet weg dat tevredenheid overheerst bij de jongeling: “Het ging heel erg goed vanmiddag. We hebben een racesimulatie gedaan en de snelheid van de nieuwe bolide is erg goed. Het is duidelijk een verbetering ten opzichte van de auto van vorige week”, verklaart Verstappen tegenover verstappen.nl.

De introductie van de definitieve versie van de Toro Rosso heeft men tot de laatste wintertest uitgesteld om deze zo lang mogelijk door te kunnen ontwikkelen. Max Verstappen ziet die late kennismaking niet als een nadeel: “Nee hoor, het ging het team er in eerste instantie om dat we zoveel mogelijk ronden konden rijden en dat we konden wennen aan het chassis van de STR10. De huidige configuratie heeft ons bovendien alleen maar meer grip gebracht, dus dat was het wachten waard.”

Morgen komt Carlos Sainz weer in actie voor Toro Rosso, waarna Max Verstappen op zondag weer de laatste wintertestdag voor zijn rekening neemt. Dan hoopt hij opnieuw veel te kunnen rijden om de auto nóg beter onder de knie te krijgen. “Want dat is het belangrijkste”, besluit Verstappen.