Zowel Max Verstappen als Charles Leclerc staan zondag aan de start met een geheel nieuwe krachtbron en een nieuwe versnellingsbak. Dat betekent wel dat de twee kampioensrivalen de Grand Prix van België gezamenlijk achteraan zullen starten.

Ferrari heeft hard gewerkt aan een upgrade van het hybride gedeelte van zijn krachtbron. Leclerc zal daar dus de beschikking over hebben dit weekend, teamgenoot Carlos Sainz moet het nog even met de oude doen. De Spanjaard krijgt wel een nieuwe versnellingsbak, maar die levert hem geen straf op.

Verstappen en Leclerc zijn niet de enigen die dit weekend een gridstraf opgelegd krijgen. Ook Lando Norris, Esteban Ocon, Valtteri Bottas en Mick Schumacher duiken wat nieuwe onderdelen betreft in de reserves en dus zullen ook zij naar achteren moeten verkassen.

Mercedes pakt uit

Overigens heeft Mercedes besloten om niet alleen de klanten-McLaren van Norris te voorzien van verse onderdelen, alle acht Mercedes-wagens (die van Mercedes, McLaren, Williams en Aston Martin) krijgen verse verbrandingsmotoren (ICE). Norris is daar dus als enige ‘Mercedes-coureur’ de dupe van.

Het circuit van Spa-Francorchamps is een logische plek om verse motoren te steken, zeker gezien de superioriteit dit seizoen wat betreft de topsnelheid van Red Bull. Ferrari heeft al laten zien niet ver achter Red Bull te zitten wat kilometers betreft, wellicht dat de hybride update daarbij een extra zetje zal geven. Mogelijk hoopt ook Mercedes aan te kunnen haken bij de topsnelheden van Red Bull en Ferrari.