Direct na de start leek Max Verstappen kansloos in Singapore, maar hij vocht zich terug naar een knappe achtste plek. Het bevel om op het eind van plaats te ruilen met teamgenoot Carlos Sainz, negeerde hij.

Toen de rode lichten uitgingen, spoot het hele veld weg, behalve Verstappen. De Toro Rosso van de Nederlander bleef op zijn achtste startplek geparkeerd staan, waarna de auto de pits in gerold moest worden. Verstappen vertrok uiteindelijk alsnog, met een ronde achterstand. Punten leken niet meer haalbaar, maar dankzij zijn sterke race pace en de twee safety car-periodes – waarvan de eerste hem de kans gaf zijn ronde achterstand ongedaan te maken – knokte Verstappen zich toch nog terug de toptien in. “Ik ben ontzettend blij met dit resultaat, helemaal omdat ik mijn race dus met een ronde achterstand begon”, vertelt de zeventienjarige coureur aan Verstappen.nl. “Mijn snelheid was de hele wedstrijd geweldig. Ik had mooie gevechten en heb genoten van de race.”

Verstappen was bij vlagen de snelste man op de baan. Vooral na de tweede safety car-periode, wisten de camera’s hem vervolgens te vinden. De Nederlander en teamgenoot Sainz waren voor de hervatting op super soft-banden gezet, terwijl de coureurs daarvoor allemaal op softs reden. Met het zachtere rubber én knappe inhaalacties op Felipe Nasr en Romain Grosjean, wist Verstappen – die eerder ook had geprofiteerd van uitvalbeurten van andere coureurs – zich zo in de laatste 21 ronden nog naar P8 te knokken.

In het zicht van de haven, vroeg Toro Rosso Verstappen echter ineens om van positie te ruilen met Sainz. De reden? Het team had uitgerekend dat Sainz op zijn nieuwere banden sneller zou zijn. Verstappen negeerde het bevel echter met een duidelijk ‘nee’ en bleef dus achtste. “Mijn tempo was geweldig. Ik reed weg bij iedereen in het middenveld en liep in op degenen voor me. Ik zag dus geen reden om Sainz te laten passeren. Als het andersom was geweest, zou hij me ook niet voor hebben gelaten”, legt Verstappen uit.

Sainz
Sainz vertelt op zijn beurt echter aan de BBC dat hij Verstappen ‘eerder dit jaar drie of vier keer’ voor heeft gelaten. “Het team moest het hem nu vier keer vragen, maar nog deed hij het niet. Dat is een beetje jammer”, vindt Sainz. Dat hij dit vindt, komt omdat Sainz nog kans dacht te hebben de voor Verstappen rijdende Sergio Pérez te passeren. “Ik was er zeker van dat ik hem had kunnen pakken, maar Max besloot me er dus niet langs te laten.” Wat Sainz echter benadrukt, is dat hij er verder niet mee zit en de boel niet in de pers op scherp wil zetten. Na veel uitvalbeurten en zes races zonder punten, is hij vermoedelijk al lang blij weer eens gescoord te hebben.

Teambaas Franz Tost heeft ondertussen aan Formule 1-verslaggever Linda van der Heide verteld dat hij het niet erg vindt dat Verstappen de order negeerde. Verstappen was op het eind vergeleken met Sainz namelijk toch sneller dan gedacht op zijn oudere banden. “Max deed er dus juist aan hem er niet langs te laten.”