Max Verstappen heeft zijn reeks van goede trainingen een vervolg gegeven in de kwalificatie. De Nederlander liet zich met regelmaat goed van voren zien en beloonde zichzelf met de zevende startplaats.

Met name op de opdragende baan voelde Verstappen zich prima op zijn gemak. Met regelmaat lostte hij de nummer één van dat moment af en aan het eind van de rit ging hij met gemak door naar Q2. Zo eenvoudig als het er uit zag, was het volgens Verstappen zelf echter niet, zo legt hij uit op verstappen.nl: “De omstandigheden waren nog best lastig, maar ik heb het rustig opgebouwd. Ik wilde immers geen fouten maken en zeker niet crashen.”

“Aan het eind van Q1 heb ik ook op de superzachte banden niet alles gegeven. Waar je normaal tijdens de kwalificatie op 105 procent rijdt, bleef ik daar nu net iets onder. Mijn laatste rondje was voor mijn gevoel echter perfect, waardoor we makkelijk door konden naar Q2.”

Voor die tweede kwalificatie gold eigenlijk hetzelfde recept als voor de eerste sessie: rustig opbouwen. Met enkele kleine aanpassingen aan de voorvleugel ten opzichte van Q1, reed Verstappen naar eigen zeggen andermaal een goede run: “De balans in de auto was super.”

Voor Q3 werd de voorvleugel opnieuw licht onder handen genomen, maar dat had volgens Verstappen niet helemaal het gewenste effect: “Dat pakte ondanks dat we ons nog wat hebben kunnen verbeteren niet helemaal goed uit, maar meer dan de zevende plaats had er ook niet in gezeten.”

Hoewel de zevende startplaats voor Verstappen een prima uitgangspositie is, is hij er niet zeker van dat hij die zevende positie tijdens de race kan verdedigen. “Het belangrijkste is dat we op zondag de mannen die nu achter me staan daar ook weten te houden, maar gezien de lange rechte stukken zal dat niet eenvoudig worden”, aldus Verstappen die daar aan toevoegt dat ‘punten desondanks mogelijk moeten zijn.’ 

Sainz
Teamgenoot Carlos Sainz zat er in Q1 ook goed bij, maar bleef daarna in Q2 steken door een rondje dat acht tienden trager was dan dat van Verstappen en hem P13 bracht. Tevreden kan de Spanjaard echter niet zijn: “Dit was een wat teleurstellende kwalificatie voor me, vooral omdat ik voor een regenafstelling ben gegaan, wat mijn leven morgen in de race ook nog eens extra moeilijk maakt als het droog blijft.”

Door de regenafstelling rijdt Sainz immers met veel downforce, wat inhalen en naar voren komen lastig maakt als het niet regent. Voor de start krijgt hij overigens al een plekje cadeau, door de gridstraf van Daniil Kvyat. Dat Sainz niet door Q2 kwam, wijt hij aan de drukte op de baan aan het eind.