Verstappen klaar na Q2: ‘Gewoon pech’
Motorsport Images
Vincent Malafronte
8 juni 2019
Max Verstappen moest na de kwalificatie in Canada onverwachts vroeg uitstappen. Door een gele vlag in de slotfase van Q2 kon de Nederlander geen snelle ronde neerzetten, waardoor hij niet door ging naar Q3 en de kwalificatie als elfde afsloot.
Lees ook: Kwalificatie: Vettel verslaat Hamilton in duel om pole in Montréal, Verstappen strandt in Q2
Dat Red Bull het dit weekend lastig zou hebben, was van tevoren al duidelijk. Zowel Mercedes als Ferrari zijn hier snel, waardoor een vijfde en zesde plek het maximale leek voor Red Bull. Teambaas Cristian Horner van Red Bull gaf voor de kwalificatie al aan tegenover Ziggo Sport dat het een lastige kwalificatie zou worden. “Ferrari is hier snel, vooral over één ronde. Maar, één goed rondje is genoeg, de tweede rij zou geweldig zijn.”
Tekst gaat door onder de afbeelding)
Maar voor Verstappen was die tweede startrij echter nooit binnen bereik, want door een ongelukkig timing haalde hij niet eens Q3. Terwijl de teller van Q2 bijna afliep, stond de Nederlander nog op de elfde plek. Op het moment dat Verstappen met een verbetering bezig was parkeerde Kevin Magnussen zijn Haas hard in de muur, met als gevolg een gele vlag. Hierdoor kon de Red Bull-coureur zijn snelle ronde niet afmaken en start hij dus als elfde. ‘Wat kan je eraan doen?’
Verstappen bleef tegenover de internationale pers koel onder zijn uitschakeling. “Een rode vlag, wat kan je daaraan doen?”, vraagt hij zich hardop af voor de camera van Ziggo Sport. Op de vraag waarom hij niet eerder naar buiten was gegaan antwoordt hij: “We hadden voor één ronde gekozen, je verwacht niet dat iemand in de muur knalt.” ‘Pech’, zo omschrijft Verstappen het zelf. “We hadden makkelijk Q3 gehaald, daar was nooit twijfel over. Het is kut, maar aan de andere kant kunnen we nu wel kiezen op welke banden we starten. Anders hadden we op de zachte band moeten starten, dat is niet ideaal hier.” Dat kan een strategisch voordeel zijn, maar liever was hij toch ‘gestart binnen de top tien, op de zachte band dan op plek elf op de medium band’. Een inhaalrace is de morgen de missie voor Verstappen, met een vijfde plek als door hem zelf benoemd realistisch resultaat. “Mercedes en Ferrari zijn gewoon te snel. Tegenover Ferrari winnen we niet genoeg om verschil in de bochten goed te maken.” Zijn strategie voor morgen is duidelijk. “Ik start op de medium band, dus ik wil zo lang mogelijk proberen door te gaan ten opzichte van de mannen voor mij op de zachte band. Zij zullen na acht tot tien rondjes problemen gaan krijgen.” Waar de top vroeg moet stoppen kan Verstappen dan juist langer doorrijden. Morgen zien we wat het hem gaat opleveren.
Maar voor Verstappen was die tweede startrij echter nooit binnen bereik, want door een ongelukkig timing haalde hij niet eens Q3. Terwijl de teller van Q2 bijna afliep, stond de Nederlander nog op de elfde plek. Op het moment dat Verstappen met een verbetering bezig was parkeerde Kevin Magnussen zijn Haas hard in de muur, met als gevolg een gele vlag. Hierdoor kon de Red Bull-coureur zijn snelle ronde niet afmaken en start hij dus als elfde. ‘Wat kan je eraan doen?’
Verstappen bleef tegenover de internationale pers koel onder zijn uitschakeling. “Een rode vlag, wat kan je daaraan doen?”, vraagt hij zich hardop af voor de camera van Ziggo Sport. Op de vraag waarom hij niet eerder naar buiten was gegaan antwoordt hij: “We hadden voor één ronde gekozen, je verwacht niet dat iemand in de muur knalt.” ‘Pech’, zo omschrijft Verstappen het zelf. “We hadden makkelijk Q3 gehaald, daar was nooit twijfel over. Het is kut, maar aan de andere kant kunnen we nu wel kiezen op welke banden we starten. Anders hadden we op de zachte band moeten starten, dat is niet ideaal hier.” Dat kan een strategisch voordeel zijn, maar liever was hij toch ‘gestart binnen de top tien, op de zachte band dan op plek elf op de medium band’. Een inhaalrace is de morgen de missie voor Verstappen, met een vijfde plek als door hem zelf benoemd realistisch resultaat. “Mercedes en Ferrari zijn gewoon te snel. Tegenover Ferrari winnen we niet genoeg om verschil in de bochten goed te maken.” Zijn strategie voor morgen is duidelijk. “Ik start op de medium band, dus ik wil zo lang mogelijk proberen door te gaan ten opzichte van de mannen voor mij op de zachte band. Zij zullen na acht tot tien rondjes problemen gaan krijgen.” Waar de top vroeg moet stoppen kan Verstappen dan juist langer doorrijden. Morgen zien we wat het hem gaat opleveren.
Gerelateerd nieuws
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Helmut Marko vernietigend over GP Las Vegas: ‘Krankzinnige stad’
21 november 2024 08:00 - GP Las Vegas