“Het was iets meer dan verwacht”, zegt Verstappen tegen Ziggo Sport. Hij heeft het daarbij niet over zijn kwalificatiepositie, maar de tijd die hij op de rechte stukken verloor. “Gewoon heel veel”, zegt hij daar over. Met Mercedes en Ferrari die in de kwalificatie hun motor opschroeven, is het volgens Verstappen wel duidelijk hoe het er dan voor Red Bull voor staat op een circuit als dat in Sjanghai: “Dan hebben we gewoon geen kans.” Over motoren gesproken: er is nog altijd veel te doen om Verstappens kwalificatiecrash uit Bahrein en of hij daar nou wel of geen schuld aan zou hebben gehad. Verstappen zei eerst dat het om een softwareprobleem ging en gaf later extra tekst en uitleg die dat onderbouwde, maar Red Bull-teambaas Christian Horner zinspeelde er donderdag in China op dat een combinatie van factoren – waaronder Verstappens ’trillende rechtervoet door het hoog op de kerbs rijden’ er debet aan zouden zijn geweest. Binnen Red Bull is vervolgens beraad geweest over hoe Horners opmerkingen zijn opgepikt in de pers. De teambaas verscheen vervolgens voor de camera van Ziggo Sport om te verklaren dat zijn uitspraken door autosport.com verkeerd zijn opgevat. Wat was dan wel de oorzaak van de crash? “Het schakelen loopt bij ons niet op elk gebied even lekker. Dat is een softwareprobleem aan onze kant, niet iets van Renault. Het ‘harde’ schakelen in combinatie met Max die op een kerb rijdt, zorgde voor dit incident. Meer is het niet. Was het Max z’n schuld? Nee, hij zat alleen in de auto”, zegt Horner, die nog eens herhaalt: “Het was zeker Max zijn schuld niet.”
