Max Verstappen heeft verdere tekst en uitleg gegeven over zijn crash in de kwalificatie in Bahrein. Voor de race ziet het er ondanks zijn vijftiende startpositie niet slecht uit, volgens Verstappen. “De auto is gewoon goed. De race wordt wat moeilijker, maar dat maakt het ook weer wat spannender.”

Enige tijd nadat hij na zijn crash in de paddock was teruggekeerd deed Verstappen al kort verhaal over zijn merkwaardige crash, veroorzaakt door een softwarefout die ervoor zorgde dat de motor ineens een boost van 150 pk gaf. Enkele uren later, ten overstaan van de Nederlandse pers, waaronder FORMULE 1, legt hij verder uit hoe het zit.

Verstappen geeft uitleg aan Red Bulls Helmut Marko.

“Het is sowieso een probleem bij ons dat de motor heel ‘piekerig’ is en nu gaf ie dus heel direct 150 pk erbij. Het heeft te maken met de mapping van het gaspedaal. Aan het eind van de kwalificatie staat dat altijd wat agressiever, maar zo extreem hebben we het nog nooit eerder gehad”, zegt Verstappen, die er haast om kan grinniken: “150 pk erbij als je al op de limiet van de grip zit, dat wil je niet.”

Motormodus
“We hadden echter al het hele weekend problemen met het motorvermogen”, vervolgt hij. In dit geval ging het om een probleem met het kalibreren van de motorinstellingen voor de setting die meer power geeft. “Dat kregen ze maar niet goed. Ze zeiden telkens bij het team: ‘het komt morgen wel goed of de volgende run’. Maar uiteindelijk heb ik hier nooit meer dan één ronde met die extra performance-instelling gereden. Zelfs in de laatste training, toen ik tweede was achter Kimi Räikkönen, verloor ik ten opzichte van mijn teamgenoot Daniel Ricciardo vier tot vier en een halve tiende op het rechte stuk, puur op vermogen.”

Verstappens auto wordt weggetakeld.

“We waren in de korte runs dus nooit zo snel als we konden zijn”, zegt Verstappen, volgens wie deze modus sowieso niet te vergelijken is met de party mode van Mercedes: “Maar zelfs onze iets betere modus gaat dit weekend dus te langzaam”, zegt hij, haast hoofdschuddend. Toch moet het geen probleem zijn voor de race, vertelt hij: “Want dan gebruiken we deze modus niet, maar een minder gevoelige.”

Zondag
Voor zondag ziet het er ook zeker niet uitzichtloos uit. Verstappen trekt de vergelijking met de Grand Prix van Amerika van 2017. Toen reed hij van de zestiende plek een geweldige inhaalrace. Het Bahrain International Circuit heeft volgens Verstappen met Austins Circuit of the Americas gemeen dat er ruimte is om in te halen en bandenslijtage een belangrijke rol speelt.

“In Austin kwam het ook allemaal wel goed uit, maar het moet wel kunnen hier. Onze auto is ook beter dan toen. Je moet natuurlijk zien waar je na de eerste ronde ligt, maar het gat naar de teams om ons heen is best groot.” Zeker tot en met de vijfde plek moet het volgens Verstappen mogelijk zijn redelijk snel op te stomen, waarbij het erom gaat ‘berekende risico’s’ te nemen.

En dan, mocht hij zover naar voren komen? “Ferrari heeft het gewoon goed voor elkaar”, constateert Verstappen. “Bij Mercedes zie je al vanaf het begin dat ze moeite hebben met de achterkant van de auto”, contrasteert hij dat. De uitkomst van die optelsom: “Ik denk dat Ferrari iets sneller is dan Mercedes, maar wij met ze kunnen vechten. Alleen ik moet van iets verder komen.” Het wordt dus wat moeilijker dan vooraf gedacht. “Maar dat maakt het ook weer wat spannender.”