
Verstappen geeft uitleg aan Red Bulls Helmut Marko.
“We hadden echter al het hele weekend problemen met het motorvermogen”, vervolgt hij. In dit geval ging het om een probleem met het kalibreren van de motorinstellingen voor de setting die meer power geeft. “Dat kregen ze maar niet goed. Ze zeiden telkens bij het team: ‘het komt morgen wel goed of de volgende run’. Maar uiteindelijk heb ik hier nooit meer dan één ronde met die extra performance-instelling gereden. Zelfs in de laatste training, toen ik tweede was achter Kimi Räikkönen, verloor ik ten opzichte van mijn teamgenoot Daniel Ricciardo vier tot vier en een halve tiende op het rechte stuk, puur op vermogen.”

Verstappens auto wordt weggetakeld.
Voor zondag ziet het er ook zeker niet uitzichtloos uit. Verstappen trekt de vergelijking met de Grand Prix van Amerika van 2017. Toen reed hij van de zestiende plek een geweldige inhaalrace. Het Bahrain International Circuit heeft volgens Verstappen met Austins Circuit of the Americas gemeen dat er ruimte is om in te halen en bandenslijtage een belangrijke rol speelt. “In Austin kwam het ook allemaal wel goed uit, maar het moet wel kunnen hier. Onze auto is ook beter dan toen. Je moet natuurlijk zien waar je na de eerste ronde ligt, maar het gat naar de teams om ons heen is best groot.” Zeker tot en met de vijfde plek moet het volgens Verstappen mogelijk zijn redelijk snel op te stomen, waarbij het erom gaat ‘berekende risico’s’ te nemen. En dan, mocht hij zover naar voren komen? “Ferrari heeft het gewoon goed voor elkaar”, constateert Verstappen. “Bij Mercedes zie je al vanaf het begin dat ze moeite hebben met de achterkant van de auto”, contrasteert hij dat. De uitkomst van die optelsom: “Ik denk dat Ferrari iets sneller is dan Mercedes, maar wij met ze kunnen vechten. Alleen ik moet van iets verder komen.” Het wordt dus wat moeilijker dan vooraf gedacht. “Maar dat maakt het ook weer wat spannender.”