Verstappen: ‘Meer kunnen we er niet van maken’
Racepictures
Jan van der Burgt
7 oktober 2017
Max Verstappen lijkt zich na de kwalificatie op Suzuka gelaten neer te leggen bij zijn klassering en het grote verschil naar de kop: “Het is op dit moment het maximaal haalbare.”
Het verschil van 0.026 seconden tussen Ricciardo (P4) en Verstappen (P5) onderstreept dat beide rijders de limiet van de RB13 hebben opgezocht en gevonden, maar natuurlijk had Verstappen graag gezien dat dit verschil in zijn voordeel uit zou vallen.
“Ik had graag voor Daniel gestaan, maar na mijn dramatische eerste run in Q3 was die tweede run eigenlijk wel oké”, meldt Verstappen ten overstaan van de camera’s van Ziggo Sport. “We gingen na het tweede kwalificatiedeel met iets meer voorvleugel de baan op, maar dat pakte verkeerd uit. Die aanpassingen hebben we met het oog op de laatste run wel weer ongedaan gemaakt, maar je ritme is dan al helemaal verstoord.”
De zoektocht naar een compromis tussen topsnelheid en downforce wordt binnen Red Bull mooi gesymboliseerd door het feit dat Max Verstappen zonder T-wing rijdt en teamgenoot Daniel Ricciardo mét: ‘Ik rij sowieso al met wat meer downforce dan Daniel’, zo licht Verstappen de keuzes toe. “Ik hoop daarmee wat sneller door de bochten te kunnen gaan, maar we moeten nog even goed evalueren wat nu beste optie is. Je zou er ook voor wat minder downforce kunnen gaan, omdat naarmate de tank leger raakt je vanzelf meer grip krijgt.”
Gevraagd naar wat hij morgen tijdens de race kan klaarspelen, moet Verstappen vanwege het gebrek aan trainingsronden een afgemeten antwoord schuldig blijven, maar de Nederlander zet niet te hoog in: “Als je vandaag een seconde aan de broek krijgt, doe je niet opeens morgen mee om de overwinning.”
Ricciardo
Ricciardo kiest dus voor een setup mét T-wing, maar minder downforce van zijn achtervleugel: “Zo hoop ik op het rechte stuk achterop het circuit het gebrek aan een DRS-zone aldaar een beetje te compenseren. Daarmee lever ik in de eerste sector wel het nodige in, maar ik denk dat deze configuratie het makkelijker maakt om op de rechte stukken aan te vallen en te verdedigen.” Ook Ricciardo gelooft voor wat betreft de race niet in wonderen: “Mercedes en Ferrari zijn het hele weekend al een stuk sneller dan wij. Natuurlijk gaan we ons stinkende best doen in de race, maar ik denk dat wij al heel blij zouden mogen zijn met een podiumplaats.”
Ricciardo kiest dus voor een setup mét T-wing, maar minder downforce van zijn achtervleugel: “Zo hoop ik op het rechte stuk achterop het circuit het gebrek aan een DRS-zone aldaar een beetje te compenseren. Daarmee lever ik in de eerste sector wel het nodige in, maar ik denk dat deze configuratie het makkelijker maakt om op de rechte stukken aan te vallen en te verdedigen.” Ook Ricciardo gelooft voor wat betreft de race niet in wonderen: “Mercedes en Ferrari zijn het hele weekend al een stuk sneller dan wij. Natuurlijk gaan we ons stinkende best doen in de race, maar ik denk dat wij al heel blij zouden mogen zijn met een podiumplaats.”
Gerelateerd nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws