Max Verstappen maakte zich tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië zorgen over de schade aan zijn auto nadat hij een brokstuk raakte, maar niet wat zijn eigen veiligheid betreft.
Lees ook: Verstappen beperkt schade in WK met gehavende auto: ‘Was stuk van de vloer gescheurd’
“Als ‘GP’ zegt dat het veilig is”, zo doelt hij op race engineer Gianpiero Lambiase, “dan is dat zo. Hij zou me nooit in gevaar brengen”, weet de Nederlander.
Natuurlijk, de schade die hij opliep toen hij een stuk carbon (koolstofvezel, waarvan het bodywork van Formule 1-auto’s is gemaakt, red.) was onprettig. Volgens Verstappen was ‘een stuk van de vloer er gewoon afgescheurd’. Hij verloor downforce en de balans van zijn auto was hevig verstoord – vervelend, maar niet gevaarlijk. “Het was een ander verhaal geweest als de ophanging of zo was beschadigd.”
Vertrouwensband
Dat ‘GP’ en Verstappen al jaren samenwerken – sinds Verstappen zich in 2016 bij Red Bull meldde – maakte het makkelijker om met de problemen om te gaan. Ook al klinkt het op de boordradio niet altijd even gezellig. “Het is niet altijd makkelijk”, erkent Verstappen, “want ik zit vol adrenaline tijdens het rijden en hij krijgt van alle kanten veel informatie, terwijl ik ook tegen hem praat.”
“Met de tijd en jaren”, zegt Verstappen, hebben ze een goede vertrouwensband opgebouwd. “Je vult elkaar aan.”
Lees ook: Frustratie en vreugde op boordradio Ferrari: ‘We hebben zoveel tijd verloren…’
‘Halo bewijst zich weer’
Wat de veiligheid betreft, vertelt Verstappen dat hij uiteraard blij is dat iedereen de flinke startcrashes redelijk ongeschonden is doorgekomen. Guanyu Zhou, die op z’n kop door het grind schoof en met een rol tussen de bandenstapels en het hekwerk terechtkwam, is zelfs volledig oké. Alexander Albon, die van meerdere kanten werd geraakt bij de start, is ter controle in het ziekenhuis, maar er niet ernstig aan toe.
“We hebben weer gezien dat de halo een enorme verbetering is voor de veiligheid”, refereert Verstappen aan de beschermring die sinds 2018 om de cockpit zit om het hoofd van de coureurs te beschermen. Deze heeft mogelijk Zhou’s leven gered. “Zonder halo was Zhou er denk ik minder goed aan toe geweest.”
Dat Zhou’s crash eindigde hoe en waar hij eindigde, noemt ook Verstappen ‘bizar’. “Echt insane. Hij heeft pech gehad, wat dat betreft. Zijn auto ging op zijn kop en dan zie je soms dat hij ineens grip krijgt in het grind, waardoor hij omhoog wordt gegooid. Dat is nooit fijn om te zien.”
In beeld: Guanyu Zhou in orde na zware startcrash op Silverstone