Verstappen: ‘Paul Ricard heeft lange rechte stukken, maar ook bochten waarin we het verschil kunnen maken’
Sutton Images
Daan de Geus
17 juni 2018
Red Bull-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo kijken met interesse uit naar de Grote Prijs van Frankrijk, op het Circuit Paul Ricard. “Het lijkt een power circuit, maar er zijn ook nog een paar bochten waarin we het verschil kunnen maken.”
Dat denkt Verstappen, die nog niet eerder op Paul Ricard heeft geracet. “Ik heb er wel eens een regenbandentest gedaan, maar toen gebruikten we maar een paar van de bochten die nu onderdeel van de baanconfiguratie zijn. Daarna is de layout bovendien enigszins aangepast.” Volgens Verstappen is het altijd een uitdaging een nieuw circuit te leren kennen: “Maar ik kijk daar juist naar uit.”
Verstappen vindt het ook wel leuk dat er weer eens een ‘nieuwe’ race op de kalender staat, al zijn de Grand Prix van Frankrijk en het Circuit Paul Ricard eigenlijk oude bekenden. De laatste Franse Grand Prix werd in 2008 gehouden, op Magny-Cours. De laatste Formule 1-race op Paul Ricard was in 1990.
De Franse omloop is volgens Verstappen een echt ‘power circuit’, waar motorvermogen telt. “Er zijn lange rechte stukken, maar ook nog een paar bochten waarin we het verschil kunnen maken.” Dat is echter allemaal theorie, weet Verstappen. “Het is vooraf allemaal wat onduidelijk, we zien het wel als we er zijn.”
Teamgenoot Ricciardo heeft in tegenstelling tot Verstappen al wel eens op Paul Ricard geracet, in de Formule Renault 3.5, en haalt vooral het verschil met de voorgaande circuits – in Monaco en Montréal – aan. “Dat zijn echte stratencircuits waar je continu het risico moet afwegen tegen wat het oplevert, Paul Ricard is een veel ‘opener’ baan”, doelt hij op de flinke uitloopzones.
“Ik denk dat we de adrenaline daardoor wat minder zullen voelen, maar als we een goede race krijgen, maakt dat het goed.” De harde wind die er soms staat, kan daaraan bijdragen: “Dat kan het slipstreamen en inhalen bevorderen.” Verder telt de Franse omloop volgens Ricciardo enkele ‘lange technische bochten’ en kun je er redelijk variëren qua rijstijl en -techniek. “Ook dat kan het interessant maken.”
Gerelateerd nieuws
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Helmut Marko vernietigend over GP Las Vegas: ‘Krankzinnige stad’
21 november 2024 08:00 - GP Las Vegas