Verstappen pleit voor rigoureuze veranderingen: Niet belangrijk wat wij als coureurs nou leuker vinden
Peter van Egmond
André Venema
5 april 2018
Max Verstappen liet niet het achterste van zijn tong zien. Maar hij maakte aan de vooravond van de GP Bahrein desondanks met krachtige woorden én nuance duidelijk dat er na de processie in Melbourne veel moet veranderen om de show in de Formule 1 op peil te krijgen. “Als je binnen twee seconden zit, kun je niet aanvallen.”
Rechtenhouder Liberty Media legt vrijdagochtend op het bahrain International Circuit via topman Chase Carey de nieuwe plannen voor het tijdperk na 2021 aan de teambazen voor. Er wordt met de nodige spanning naar uitgekeken. Max Verstappen nam tijdens de mediasessie uitgebreid de tijd om het thema te bespreken. Hoewel hij niet al zijn ideeën wilde delen, gaf hij er genoeg prijs. Zijn slotconclusie? “De auto’s van nu zijn leuker om te rijden”, bekende hij. “Maar uiteindelijk is het niet belangrijk wat wij als coureurs nou leuker vinden. Het moet spannender worden voor de fans. En maakt het dan wat uit of de auto’s een paar seconden langzamer zijn? Dat denk ik niet.”
Verstappen noemde als voorbeeld voor show en spektakel de MotoGP, de klasse waarin een-tegen-een duels een hele race lang de norm zijn. Die serie is volgens hem voor zowel de coureurs als de fans leuk. “In het verleden was dat in de Formule 1 ook zo. Het kan dus best.” Alleen niet met de huidige bolides, zo voegde hij er fijntjes aan toe. “We proberen alles om bij de race in te halen, maar als het niet kan, dan kan het niet. Dat komt vooral door de brede auto’s en downforce. Als je binnen anderhalf of twee seconden zit, kun je niet aanvallen.”
Hij ondervond het twee weken geleden in Melbourne zelf aan den lijve. Wat hij ook probeerde, Verstappen kwam collega Fernando Alonso niet voorbij, hoewel hij in zijn RB14 een seconde sneller was dan de McLaren. “Als ik in Melbourne na de eerste bocht eerste had gelegen, had niemand mij ingehaald. Al was ik een seconde langzamer.”
Een pijnlijke constatering. Frustrerend ook, zo bevestigde hij. “Op een gegeven moment ben je heel relaxt, omdat je toch weet dat het niet gaat lukken. Je probeert wel druk te zetten in de hoop dat hij een foutje maakt, maar voor de rest volg je en doe je je ding.” Het druist volledig tegen zijn natuur – en die van de meeste collega’s – in. “Nu wat minder vermogen, dan wat minder koelen: dat is niet wat je als coureur wil en wat de fans willen zien. Je wilt gewoon vol gas geven en niet dat het van de motor moet afhangen hoe je seizoen eruit gaat zien. Ik heb liever meer en goedkopere motoren dan drie en nog meer geavanceerde, zoals dit seizoen.” Hij verwacht dat Liberty’s technisch directeur, Ross Brawn, mans genoeg is met passende voorstellen zal komen om het speelveld gelijkwaardiger te maken.
Overigens neemt Verstappen, zo zei hij, Mercedes niets kwalijk. “Dat team heeft wat de motor betreft het beste werk geleverd. Ik vind ook niet dat ze daar via nieuwe regelgeving tijdens het seizoen voor gestraft moeten worden. Ik denk dat Mercedes tot 2021 met de motoren zoals die er nu zijn bijna niet te verslaan zal zijn.”