Bij de test van Aston Martin Racing ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans waren alle ogen gericht op de Nederlanders van het team. Op Peter Kox, die als een duvel uit een doosje gepresenteerd werd als coureur voor het Aston Martin Le Mans-project, en op Jos Verstappen die zijn wagen op hoge snelheid in de bandenstapel parkeerde.Het is voor Kox een grote verrassing dat hij alsnog op Le Mans aan de start komt, nadat eerder een overeenkomst met Reiter Engineering door sponsorproblemen spaak liep. Kort nadat Jos Verstappen bij Aston Martin werd gepresenteerd, kreeg Kox een telefoontje. De beoogde coureur, de Portugees Ramos, moest afhaken en dus was er een plek vrij.

“Aston Martin-teambaas George Howard-Chappell belde me vorige week”, zegt Kox vandaag in het Eindhovens Dagblad. “Hij wist dat ik beschikbaar was en wilde me er graag bij hebben. Hij vroeg me of ik de volgende dag naar Engeland wilde komen om een contract te tekenen en een stoeltje te laten maken. Omdat het al zo laat was, en in principe alle plaatsen vergeven zijn, had ik nergens meer rekening mee gehouden. Ik ben hier echt superblij mee. En trots, want er waren veel gegadigden.”

Waar Kox al eerder met Prodrive werkte, is het voor Verstappen een nieuwe ervaring. Hij maakte meteen indruk door zowel ’s ochtends als in de middag de snelste tijd te noteren. “Het ging heel gemakkelijk en goed. Ik zit lekker in de auto en was weer de snelste op de baan. Over de Aston Martin LMP1 ben ik dan ook zeer tevreden”, verklaarde Verstappen op zijn website. “Ik zei nog tegen het team dat de auto heel erg vergeeflijk is. Het voelde heel erg goed aan tot het mis ging…”

Terugkijkend beseft Verstappen nog niet goed wat er mis ging. “Ik was niet eens aan het pushen voor een snelle rondetijd. Sterker nog, ik reed zelfs 1,4 seconde langzamer dan mijn snelste tijd. Ik kwam aan bij de Parabolica-bocht en remde precies op hetzelfde punt als de ronde ervoor. Maar op het moment dat ik het rempedaal aanraakte, blokkeerden de achterwielen en spinde de auto. Daarna knalde ik met 308km/uur in de bandenstapel en was het einde oefening. Het was een klap van bijna 15G – de auto is afgeschreven.”

Verstappen: “Ik baal hier ontzettend van en vind het nog het ergste voor Aston Martin Racing. Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het leek wel of er iets mis was, heel raar. Voor mijn gevoel heb ik het niet in de hand gehad. Ik heb er geen verklaring voor en dat maakt het ook voor mij extra zuur.”

De Nederlander kwam ongeschonden uit de auto, maar hield er wel wat pijn aan over. “Ik heb mijn in mijn rechterhand en een stijve nek. Het was geen normale impact, vandaar de pijn. Maar ik verwacht dat dat snel zal wegtrekken.”

MB/LV