Verstappen wilde vierde plaats niet opgeven
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
12 juni 2016
Max Verstappen vocht in de slotfase van de Grand Prix van Canada een bloedstollend duel uit met Nico Rosberg. Verstappen was vastberaden de Duitser achter zich te houden, en dat lukte.
Rosberg kwam met nog acht ronden te gaan binnen DRS-bereik van Verstappen, maar die pareerde minstens drie aanvallen van de Mercedes-coureur. Toen Rosberg in de voorlaatste ronde nog één poging deed, leek hij Verstappen dan eindelijk voorbij. Maar schijn bedroog, want Rosberg spinde en zag Verstappen alsnog de vierde plaats opeisen.
“Ik wilde dit niet meer opgeven, dus ik heb ervoor gevochten”, zegt Verstappen op zijn website over de tweedstrijd. “En uiteindelijk is het gelukt hem achter me te houden. Het waren misschien wel de moeilijkste tien ronden in mijn carrière, maar ik heb er van genoten.”
Jammer
Direct bij de start klom Verstappen van de vijfde naar de derde positie, en lang leek de Nederlander daarna af te stevenen op een podiumfinish. “Het was jammer dat we niet op het podium konden eindigen”, zegt hij. “Maar het was een goede race.” Dat hij het podium mis liep, komt vooral doordat de als derde gefinishte Valtteri Bottas de bandenslijtage zo goed onder controle had dat hij maar één pitstop hoefde te maken. Bij Verstappen ging het minder makkelijk. “Het zag er in het begin goed uit, maar al snel kregen we door dat we te veel slijtage op de banden hadden”, zegt Verstappen. “Daardoor moesten we een keer extra binnen komen, waar we eigenlijk de race tot het einde wilden uitrijden. We hadden alleen nog de ultrazachte banden, dus we hadden niet veel keus. Daarna hebben we geprobeerd er het beste van te maken.”
Direct bij de start klom Verstappen van de vijfde naar de derde positie, en lang leek de Nederlander daarna af te stevenen op een podiumfinish. “Het was jammer dat we niet op het podium konden eindigen”, zegt hij. “Maar het was een goede race.” Dat hij het podium mis liep, komt vooral doordat de als derde gefinishte Valtteri Bottas de bandenslijtage zo goed onder controle had dat hij maar één pitstop hoefde te maken. Bij Verstappen ging het minder makkelijk. “Het zag er in het begin goed uit, maar al snel kregen we door dat we te veel slijtage op de banden hadden”, zegt Verstappen. “Daardoor moesten we een keer extra binnen komen, waar we eigenlijk de race tot het einde wilden uitrijden. We hadden alleen nog de ultrazachte banden, dus we hadden niet veel keus. Daarna hebben we geprobeerd er het beste van te maken.”
Gerelateerd nieuws
Red Bulls windtunnel drie maanden eerder klaar: ‘Hopelijk in 2026 in gebruik’
09 januari 2025 08:00 - Nieuws
Horner neemt Lawson in bescherming: ‘Behoeden voor te hoge verwachtingen’
08 januari 2025 17:00 - Nieuws
Racing Bulls over samenwerking met Red Bull: ‘Ferrari en Haas werken meer samen’
08 januari 2025 08:00 - Nieuws
Verstappen: ‘Als we bepaalde zwakke punten kunnen rechtzetten, staan we weer vooraan’
07 januari 2025 16:00 - Nieuws