Sutton Images
Vincent Malafronte
27 oktober 2018
In alle vrije trainingen reed hij de snelste tijd. Alle tekenen leken te wijzen op een historische poleposition voor Max Verstappen. Toch greep hij er net naast, teamgenoot Daniel Ricciardo ging er met de eerste startplaats vandoor. Verstappen is dan ook behoorlijk teleurgesteld.
“Alles was klote”, was de allereerste reactie van Verstappen. “De motor deed het niet naar behoren, maar we hebben nog geprobeerd er het beste van te maken. We zien morgen wel hoe het loopt.” Tijdens de persconferentie lichtte hij toe wat nou het probleem was dat hem van die allereerst poleposition afhield. ”De achterwielen blokkeerden door het engine braking. De auto gedroeg zich dus niet zoals ik wilde. Zo wil je niet kwalificeren. Je wil juist in de aanval kunnen, maar in plaats daarvan moest ik allerlei tools gebruiken om alles te managen.”
Zie ook: Ricciardo euforisch: “Oh! Ik zit me hier echt in te houden hoor!”
‘Gewoon klote’
Tegenover de camera van Ziggo sport is Verstappen nog steeds niet bekoeld. Zijn kwalificatie was “gewoon klote”, vertelt hij. “We proberen het hele weekend gewoon alles goed voor elkaar te krijgen, en dan in de tweede training had je die problemen en dan hoop je dat het opgelost is. Dan ga je de kwalificatie in en dan heb je het gewoon weer.
Dat de problemen in de trainingen nog niet zo groot leken, komt volgens Verstappen doordat de coureurs het dan wat rustiger aan doen. “In de training kan je nog wel eens een goede ronde eruit persen. Niemand zit daar helemaal op de limiet, maar in de kwalificatie moet natuurlijk wel alles goed lopen om voor een pole te kunnen vechten. Ik verbaasde me ook dat we in Q3 eerste stonden in het begin.” Verstappen start voor de tweede keer op rij in Mexico als tweede. “Tweede is niet verkeerd om hier te starten. Maar je wilt natuurlijk wel om die pole vechten als je de hele tijd de snelste bent geweest.”
Vorig jaar won Verstappen de race vanaf de tweede startplek. Hij weet wat er voor nodig is om dat kunstje dit jaar te kunnen herhalen. “We moeten een goede start maken en proberen die race te winnen. Mercedes valt qua topsnelheid wel mee, het gevaar komt meer van Ferrari. Dus we moeten wel een goede start hebben.”