Het vertrek van Mike Gascoyne bij Toyota kwam met recht als een donderslag bij heldere hemel. Ook voor Jarno Trulli, die door berichten in de media op de hoogte werd gesteld van het vertrek van de technisch-directeur. ,,Dit had ik niet verwacht”, bekent hij. Vorige week maakte de Japanse renstal bekend dat Gascoyne op non-actief was gesteld. Om daar een dag later aan toe te voegen dat hij wel tot oktober uitbetaald krijgt. Daarna is zijn contract afgelopen en is hij ook op papier geen Toyota-werknemer meer. Als reden wordt een meningsverschil tussen Gascoyne en het management opgevoerd. ,,Wat ik heb gelezen is dat beide partijen niet echt met elkaar op konden schieten. Meer kan ik er niet over zeggen”, meent de coureur. ,,Eerlijk gezegd heb ik het gedurende mijn loopbaan met iedereen wel goed kunnen vinden.”

Onmiddellijk begon de geruchtenmolen op volle toeren te draaien. MF1 Racing zou belangstelling hebben voor Gascoyne en ook Williams zou bij nader inzien best een beroep op zijn diensten willen doen. Wat betreft zijn opvolging bij Toyota is het wat stiller, al dook de naam van Pascal Vasselon al snel op. Trulli heeft geen idee wie de opengevallen functie op zich zou kunnen nemen. ,,Ik weet ook niet wat het team van plan is en of hij überhaupt wel vervangen wordt.”

Wat de Italiaanse coureur zelf gaat doen in 2007 is nog onbekend. De Italiaan heeft er middels berichten in de media meermaals op aangedrongen dat het team iets van zich moest laten horen. Dat lijkt inmiddels te zijn gebeurd. Trulli’s contract loopt aan het einde van het huidige seizoen af. Voorlopig zegt hij zich vooral te willen focussen op zijn werk, zodat hij zijn opties nog even open kan houden.

,,Ik heb verschillende opties en praat natuurlijk ook met Toyota. Ik geef er alleen de voorkeur aan om eerst de problemen met de auto op te lossen, zodat we daarna wel zien wat er gebeurt.” Trulli is bezig aan zijn tweede volledige seizoen bij het team. Op de vraag of hij bij de renstal wil blijven, geeft hij tussen neus en lippen door antwoord. ,,Het gaat niet er niet om waar ik de voorkeur aan geef. In deze sport is continuïteit van groot belang, van het ene naar het andere team overstappen heeft geen zin.”

De coureur denkt dat te hebben bewezen in zijn periode bij Renault, waar hij overigens al zo’n tweeënhalf jaar samenwerkte met Gascoyne. ,,Mijn derde seizoen bij Renault was verreweg mijn beste jaar in dienst bij de blauw/gelen. Je moet een goede relatie met het team opbouwen zodat je het aanwezige potentieel volledig kan benutten.” Saillant detail: Flavio Briatore ontsloeg Trulli enkele dagen na de Grand Prix van Italië in 2004, na een zeer tegenvallende tweede seizoenshelft. Jacques Villeneuve, zijn vervanger, slaagde er in de resterende drie races in China, Japan en Brazilië eveneens niet in te imponeren.

KVN