Formule1
Bouke van den Berg
28 augustus 2011
Sebastian Vettel bewees vandaag nog maar eens waarom zijn voorsprong in het kampioenschap zo groot is. In de Belgische Grand Prix gebeurde er van alles. Vettel bleef foutloos. Verloor wel de leiding, maar kreeg de race na de neutralisatie definitief in zijn greep.
Voor de Grand Prix was de regerend wereldkampioen niet gerust op een goed resultaat. Pirelli kon hem geen garanties geven hoe zijn ernstig versleten banden het in de race zouden houden. Vettel leek het daarom in de openingsfase voorzichtig aan te doen. Hij kon zich dat veroorloven. Voor de neutralisatie reed hij aan de leiding en na de neutralisatie heroverde hij de koppositie van Fernando Alonso zonder moeite.
“We maakten ons veel zorgen over de banden tijdens de race”, vertelde Vettel na de race in de persconferentie. “De Pirelli’s waren na de kwalificatie nogal beschadigd. We namen vandaag risico en hadden er vertrouwen in dat het goed zou aflopen. Helemaal gemakkelijk was het niet en Mark en ik stopten al snel voor nieuwe banden omdat niemand in de paddock ons garanties gaf dat de banden het goed zouden doen.”
“Het was voor ons belangrijk om er achter te komen hoe de banden zich hielden. Daarna zouden we wel weer zien hoe we de rest van de race zouden doorkomen. Verrassend genoeg was onze racesnelheid heel goed. Ik kon in de openingsfase zonder moeite met de anderen meekomen en de leiding heroveren.”
“Na de neutralisatie lukte mij dat opnieuw. Dat was cruciaal. Vervolgens kon ik een gat opbouwen ten opzichte van Alonso. Wel moest ik mijn banden meer in de gaten houden dan normaal. De auto was briljant en sneller op dit circuit dan andere jaren. Ik ben blij dat we de banden goed hebben behandeld.”
Vettel had tot slot gemixte gevoelens over de neutralisatie. “Aan de ene kant kwam het goed uit, maar eigenlijk ook weer niet. Ik verloor weinig tijd aan mijn pitstop maar gaf wel een voorsprong van zes seconden uit handen. Met de nieuwe regels is het echter onwaarschijnlijk dat iemand heel veel profijt heeft bij een neutralisatie. Het is in ieder geval goed om de race te finishen en niet te crashen zoals vorig jaar.”
Gerelateerd nieuws
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Helmut Marko vernietigend over GP Las Vegas: ‘Krankzinnige stad’
21 november 2024 08:00 - GP Las Vegas