Vettel en Leclerc op hun hoede voor technische en onvoorspelbare Chinese GP
Motorsport Images
Sjaak Willems
8 april 2019
Het is voor Ferrari tijdens de Chinese Grand Prix dit weekend opnieuw zoeken naar bevestiging. Bahrein liet zien dat de SF90 zeer sterk is, het was aan pech en fouten te wijten dat er uiteindelijk niet werd gewonnen. “Dit weekend is voor ons om te verifiëren dat onze auto ook hier competitief is, de baan verschilt sterk van die van Melbourne en Bahrain”, zegt teambaas Mattia Binotto.
Lees ook: ‘Keuze voor Binotto en Leclerc was de juiste voor Ferrari’
Uitdaging genoeg op het Shanghai International Circuit, daar zijn coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc het over eens. “Dit is technisch gezien één van de moeilijkste circuits van het jaar” zegt Vettel. “Twee bochten zijn specifiek heel belangrijk, de eerste bocht en die voor het kilometer lange rechte stuk. Beide bochten zijn heel technisch, het is moeilijk er de ideale lijn te vinden omdat de baan ook nog eens heel breed is. Een uitdaging, niet alleen in de kwalificatie maar ook in de race.”
Onvoorspelbaar weer
Collega Charles Leclerc heeft er pas één keer gereden, dat was vorig jaar in zijn debuutjaar voor Sauber. “Ik ken de baan nog niet zo heel goed. De kwalificatie ging nog wel maar de race niet zo. Maar het is een mooie baan met verschillende type bochten die je verder niet op de kalender tegenkomt”, zegt Leclerc. “Normaal gesproken is de Chinese GP een leuke, het weer kan er onvoorspelbaar zijn. Er kan zomaar regen komen zonder dat je het verwacht.” Lees ook: Red Bull-ingenieur Newey: ‘Honda zal snel op het niveau van Ferrari en Mercedes zitten’ Wie zijn banden het best managet, maakt een grote kans op de overwinning, meent Vettel. “De banden spelen een sleutelrol. Het is het meest belangrijk om ze goed te controleren om op zondag snel voor de dag te komen.” Dat zit hem in de samenstelling van de bochten, legt teambaas Binotto uit. “Er liggen lange rechte stukken en scherpe bochten, dit zorgt voor een ongewone druk op de voorkant van de auto. En we zullen er voor moeten zorgen dat we niet weer tegen betrouwbaarheidsproblemen zoals in Bahrein aanlopen.”
Collega Charles Leclerc heeft er pas één keer gereden, dat was vorig jaar in zijn debuutjaar voor Sauber. “Ik ken de baan nog niet zo heel goed. De kwalificatie ging nog wel maar de race niet zo. Maar het is een mooie baan met verschillende type bochten die je verder niet op de kalender tegenkomt”, zegt Leclerc. “Normaal gesproken is de Chinese GP een leuke, het weer kan er onvoorspelbaar zijn. Er kan zomaar regen komen zonder dat je het verwacht.” Lees ook: Red Bull-ingenieur Newey: ‘Honda zal snel op het niveau van Ferrari en Mercedes zitten’ Wie zijn banden het best managet, maakt een grote kans op de overwinning, meent Vettel. “De banden spelen een sleutelrol. Het is het meest belangrijk om ze goed te controleren om op zondag snel voor de dag te komen.” Dat zit hem in de samenstelling van de bochten, legt teambaas Binotto uit. “Er liggen lange rechte stukken en scherpe bochten, dit zorgt voor een ongewone druk op de voorkant van de auto. En we zullen er voor moeten zorgen dat we niet weer tegen betrouwbaarheidsproblemen zoals in Bahrein aanlopen.”