“Het leek misschien makkelijk, maar dat was het niet”, zegt Ferrari’s Sebastian Vettel over zijn zege in Hongarije, waar hij de hele race lang een stuurprobleem moest managen, alsook het gat naar zijn teamgenoot Kimi Räikkönen.

Laatstgenoemde oogde ook sneller, maar inhalen is zo goed als onmogelijk op de Hungaroring, zo vertelt ook Räikkönen zelf: “Je moet het van een grote fout van de ander of een groot probleem hebben, anders kom je er gewoon niet langs.” Zo eindigde de Fin uiteindelijk negen tienden achter Vettel, want hoewel die dus wel een probleem had, was het niet groot genoeg voor Räikkönen om zijn kans te grijpen. “En met je teamgenoot ben je natuurlijk altijd wat voorzichtiger”, zegt Räikkönen.

Vettel kan met de handjes in de lucht na zege nummer vier van het jaar.

Vettel erkent op zijn beurt dat het vast niet fijn was voor Räikkönen om zo achter hem klem te zitten: “Kimi had ook wel sneller gekund, ook al kwam mijn pace op het einde wel weer wat terug”, verhaalt Vettel, die aangeeft dat hij vanaf de start met het stuurprobleem te maken had. “Ik had er mijn handen vol aan. Het stuur stond niet recht, het stond naar links op de rechte stukken en voelde raar. In de rechter bochten ging het wel, maar links was wennen, ook omdat het gevoel telkens wat veranderde.”

“Het werd ook steeds erger en ik moest van de kerbs blijven en de hele race geconcentreerd zijn. Niet ideaal, maar voor het resultaat maakte het dus niet uit.” Want dat was super, dus Vettel is superblij, terwijl hij de veertien punten voorsprong op Lewis Hamilton waarmee hij op zomervakantie gaat ‘niet slecht’ noemt.

Räikkönen gaat als vijfde in de tussenstand de zomerstop in, met 116 punten. Dat hadden er misschien zeven meer kunnen zijn – wat hem dan een vierde plek in de stand had gegeven – als hij had gewonnen, wat volgens hem niet onmogelijk was. “Ik had een geweldige auto vandaag. Ik wilde ook graag winnen, maar moest natuurlijk van de tweede plek komen nadat de kwalificatie gisteren niet helemaal liep zoals ik wilde. Mijn start was vervolgens wel goed, maar ik wilde het daar niet forceren. Niet ideaal voor mij, maar de één-twee is goed voor het team.”

De één-twee uit Hongarije is Ferrari’s tweede van het jaar.