Jan van der Burgt
24 mei 2015
Sebastian Vettel was één van de twee die profiteerden van de pitstop van Lewis Hamilton in de slotfase van de race. De Duitser kreeg de tweede plaats daarmee min of meer cadeau en is daar zeer tevreden mee.
Sebastian Vettel keek de hele race tegen de achterkant van de Mercedes van Nico Rosberg aan. Dat veranderde ook na de safetycarfase niet, met dat verschil dat Lewis Hamilton, die tot dat moment de race domineerde, opeens achter hem lag. Vettel kon na de herstart echter geen vuist maken tegen Nico Rosberg en moest vooral zijn spiegels in de gaten houden, maar Hamilton gaf al gauw aan dat inhalen simpelweg niet tot de mogelijkheden behoorde.
Zo kreeg Vettel de tweede plaats in de schoot geworpen zonder dat hij zich daarvoor in hoefde te spannen. “Dit was een race met een onverwachte wending”, vertelt de Duitser in gesprek met Martin Brundle. “We waren er op het moment dat het er toe deed, want hoewel het verschi met Lewis bij het uitkomen van de pitraat minimaal was, was ik er zeker van dat ik voor hem reed.”
“Tot dat moment heb ik de hele race achter Nico Rosberg aan gereden. We probeerden hem met de pitstops te slim af te zijn door eerder naar binnen te gaan, maar dat plannetje faalde jammerlijk. Desondanks ben ik het team dankbaar voor de wagen die ze me hebben gegeven. Vandaag zaten we qua snelheid een stuk dichterbij de Mercedessen dan in de kwalificatie.”
Gevraagd naar het gemopper over de lengte van de safetycarfase over de boordradio, geeft Vettel te verstaan dat het men name voor de banden geen ideaal scenario was: “Deze banden zijn gewoon niet gemaakt om heel sterk af te koelen en ze daarna weer op te warmen. Nico en ik hadden onze harde banden echter wel redelijk weten te sparen, omdat we wisten dat Lewis buiten bereik was en we elkaar het leven niet zuur konden maken, waardoor ze na zo’n drie rondjes wel weer redelijk functioneerden. Nico was toen wel al aan de horizon verdwenen en reed gewoon een ijzersterk slot.”
Räikkönen
Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen kwam als zesde over de finish, nadat Red Bull-coureur Daniel Ricciardo hem in de slotfase met enig geweld inhaalde bij Mirabeau. Tot ongenoegen van The Iceman: “Ik hield gewoon de ideale lijn aan, maar hij duwde me aan de kant”, moppert de Fin, die vindt dat Ricciardo een straf had moeten krijgen en van mening is dat het ‘niet duidelijk genoeg is wat er wel en niet is toegestaan’. “Het is allemaal maar vreemd, maar we kunnen er nu niks meer aan doen”, ziet Räikkönen in. Wat hem verder niet bepaald tevreden stemt, is dat hij ‘de hele tijd achter tragere auto’s vast zat’. “Inhalen was onmogelijk”, moet de wereldkampioen van 2007 toegeven, waarbij hij ook erkent dat hij het op zaterdag heeft laten liggen. “Dus we moeten er echt voor zorgen dat de kwalificatie voortaan beter gaat”, zegt hij, niet voor de eerste keer dit jaar.
Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen kwam als zesde over de finish, nadat Red Bull-coureur Daniel Ricciardo hem in de slotfase met enig geweld inhaalde bij Mirabeau. Tot ongenoegen van The Iceman: “Ik hield gewoon de ideale lijn aan, maar hij duwde me aan de kant”, moppert de Fin, die vindt dat Ricciardo een straf had moeten krijgen en van mening is dat het ‘niet duidelijk genoeg is wat er wel en niet is toegestaan’. “Het is allemaal maar vreemd, maar we kunnen er nu niks meer aan doen”, ziet Räikkönen in. Wat hem verder niet bepaald tevreden stemt, is dat hij ‘de hele tijd achter tragere auto’s vast zat’. “Inhalen was onmogelijk”, moet de wereldkampioen van 2007 toegeven, waarbij hij ook erkent dat hij het op zaterdag heeft laten liggen. “Dus we moeten er echt voor zorgen dat de kwalificatie voortaan beter gaat”, zegt hij, niet voor de eerste keer dit jaar.
Gerelateerd nieuws
Sainz reageert op tirade Leclerc: ‘Ik lever kritiek liever achter gesloten deuren’
24 november 2024 15:00 - GP Las Vegas
Carlos Sainz viert podiumplek in Las Vegas: ‘Meer zat er niet in’
24 november 2024 09:20 - GP Las Vegas