Sutton Images
Daan de Geus
28 maart 2017
Ferrari heeft sinds 2015 een grote reorganisatie doorgevoerd, waarbij het ook tijdens een lastig 2016 kalm is gebleven. Dat betaalt zich nu uit, stelt Sebastian Vettel.
De Duitser, de winnaar van de seizoensopener in Melbourne, kwam in 2015 bij Ferrari en volgens hem was het toen duidelijk dat er ‘veel werk aan de winkel was’. “Er moest flink gereorganiseerd worden, want het was ook evident dat het team zich op een sportief dieptepunt bevond.”
“De teamgeest was echter goed tijdens dat eerste jaar. In 2016 ook nog. Dat was ook een goed jaar voor ons. Niet qua resultaten op de baan, maar wel wat de ontwikkeling van het team betreft”, zegt Vettel, volgens wie ook dieptepunten en lastige periodes soms goed zijn voor een team: “Ook al is dat klote.”
“Als je het van race-op-race bekijkt, was 2016 niet best, maar achter de schermen gebeurde veel belangrijks. We zijn er altijd in blijven geloven en het afgelopen half jaar hebben we de rust en kalmte heel erg bewaard.”
“We hebben ons gewoon op ons werk geconcentreerd en dat begint zich nu langzaamaan uit te betalen.” De zege in Melbourne was daarbij een piek, volgens Vettel. “Maar het is pas een klein succes, zeker als je kijkt naar tegen wie we het opnemen: Mercedes, dat het de afgelopen jaren fantastisch heeft gedaan.”
Vlak voor Vettel naar Ferrari kwam, werd teambaas Marco Mattiacci – die Vettel naar Ferrari haalde – ontslagen en vervangen door Maurizio Arrivabene. Vlak daarvoor verdween Ferrari-president Luca di Montezemolo al van het toneel en werd zijn rol overgenomen door Sergio Marchionne. Eind 2014 ontsloeg de Scuderia verder de technische kopstukken Pat Fry en Nikolas Tombazis nog. Technisch directeur James Allison nam daarbij eerst meer werk op zich, maar werd medio 2016 zelf op straat gezet. Zijn taken zijn sindsdien intern opgevangen, onder meer door Mattia Binotto. Om de toekomst van Arrivabene bestonden gedurende 2016 ook vraagtekens, maar Ferrari hield vertrouwen in hem. Vettel kon eind vorig jaar ook op kritiek rekenen. Zijn contract loopt eind 2017 af.
Veranderingen bij FerrariVlak voor Vettel naar Ferrari kwam, werd teambaas Marco Mattiacci – die Vettel naar Ferrari haalde – ontslagen en vervangen door Maurizio Arrivabene. Vlak daarvoor verdween Ferrari-president Luca di Montezemolo al van het toneel en werd zijn rol overgenomen door Sergio Marchionne. Eind 2014 ontsloeg de Scuderia verder de technische kopstukken Pat Fry en Nikolas Tombazis nog. Technisch directeur James Allison nam daarbij eerst meer werk op zich, maar werd medio 2016 zelf op straat gezet. Zijn taken zijn sindsdien intern opgevangen, onder meer door Mattia Binotto. Om de toekomst van Arrivabene bestonden gedurende 2016 ook vraagtekens, maar Ferrari hield vertrouwen in hem. Vettel kon eind vorig jaar ook op kritiek rekenen. Zijn contract loopt eind 2017 af.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas