Sebastian Vettel zegt dat de Formule 1 de traditionele finishvlag als doorslaggevend moet zien, en niet het nieuwe systeem met lichtpanelen. De Duitser noemt het huidige systeem ‘verkeerd’ en moet volgens hem dan ook verbeterd worden. Hij doet deze uitspraken na de ‘systeemfout’ in Japan waarbij de race een ronde te vroeg werd afgevlagd. 

Racewinnaar Valtteri Bottas kreeg in ronde 52 van de 53 de lichtpanelen van de finishvlag te zien. Volgens de officiële regels was daarmee de race voorbij. Het systeem van lichtpanelen werd dit seizoen juist geïntroduceerd om het vroege afvlaggen te voorkomen, zoals vorig jaar tijdens de Canadese Grand Prix.

Vettel startte vanaf pole in Japan, maar door een valse start kwam hij slecht weg. ”Ik was niet de enige die te vroeg was”, grapt Vettel tegen Autosport over het vroege afvlaggen van de race. ”Vanuit het oogpunt van de coureur was het duidelijk: er was geen finishvlag te zien. We gebruiken het pitbord om aan te geven hoeveel ronden er nog te gaan zijn en we zien het ook op ons dashboard.”

”Ik zag dat we nog een ronde te gaan hadden en kreeg ook over de boordradio te horen dat er nog een ronde te gaan was. Er was wat onduidelijkheid omdat het timingssysteem de finishvlag al toonde. Ik weet niet wat er gebeurde maar in de auto was het geen probleem omdat er geen finishvlag was”, aldus Vettel.

Foto: Motorsport Images

Ongelukkige systeemfout
Volgens de Duitser is de echte finishvlag het ultieme teken voor de coureurs dat de race voorbij is. ”Vorig jaar in Canada werd de race te vroeg afgevlagd. Zoals ik het begrijp is het timingssysteem doorslaggevend. Ik denk juist dat het nog steeds de vlag moet zijn. Als je dan één van de twee fout hebt, is dat geen probleem omdat wij als coureurs pas stoppen als we de finishvlag gezwaaid zien worden. Met de huidige regels zou de race gewoon doorgaan als de finishvlag gezwaaid zou worden. Dat is in mijn optiek verkeerd en dat moet verbeterd worden”, aldus Vettel.

Formule 1-wedstrijdleider Michael Masi noemt het vroege afvlaggen een ‘zeer ongelukkige’ systeemfout. ”Van wat ik heb gezien was het een systeemfout”, zegt Masi tegen Motorsport.com. ”Het is iets wat we nog moeten onderzoeken. We moeten kijken wat er gebeurd is, het reconstrueren en van daaruit werken. Het was zeer ongelukkig, dat geef ik toe. We zijn trots als we dingen perfect doen, maar dit is iets wat niet eerder is gebeurd en we moeten onderzoeken hoe het kon gebeuren”, aldus Masi.