Sutton Images
Daan de Geus
26 augustus 2017
Sebastian Vettel kwam met een ultieme poging nog verrassend dicht in de buurt van Lewis Hamiltons pole-tijd, al heeft Vettel zijn hoop vooral op zondag gevestigd.
“Over een enkele ronde wist ik namelijk al dat het tricky zou worden”, verhaalt Vettel, wiens titelrivaal Lewis Hamilton na diens laatste Q3-ronde maar liefst zeven tienden voor stond.
Vettel zelf begon niet denderend aan zijn laatste rondje, maar bracht het verschil met een sterke derde sector terug tot 0.242 seconde. “Dat was een stukje goede timing”, lacht Vettel.
“Ik had na Q1 ook al een goed gevoel, maar verloor dat daarna eventjes. Zeker in de tweede sector kwam ik wat te kort, maar in mijn laatste ronde kwam mijn auto weer tot leven.”
“Mijn teamgenoot Kimi Räikkönen gaf me ook nog een goede slipstream, nadat hij zijn eigen rondje had opgegeven, dat heeft me ook geholpen de tweede plek nog te pakken”, is Vettel de Fin dankbaar.
Met een start van de eerste rij in het vooruitzicht, durft Vettel het wel aan Hamilton op de korrel te nemen: “Ik heb namelijk wel vertrouwen in onze pace, de long runs gaven me een goed gevoel.”
“Ik ben dus benieuwd naar de race van zondag, ook qua strategie. Mercedes is snel, maar wij hoeven geen verstoppertje te spelen: we staan op de eerste rij en zijn ook rap. We zien het morgen verder wel.”
Räikkönen, vierde in de kwalificatie, laat op zijn beurt optekenen dat hij “niet tevreden” kan zijn. “Ik had de hele tijd last van vibraties in de auto, welke niet hebben geholpen.” “Het liep het hele weekend lekker en dan heb je dit ineens in de kwalificatie. Teleurstellend, en we mogen dus niet tevreden zijn, ondanks dat het verschil met Mercedes verder niet groot was.” De achterstand van Räikkönen – zeven tienden – was dat wel, maar was ook niet representatief. Zijn laatste rondje in Q3 was niet foutloos, bleek ook uit zijn kleurrijke taalgebruik over de boordradio.
RäikkönenRäikkönen, vierde in de kwalificatie, laat op zijn beurt optekenen dat hij “niet tevreden” kan zijn. “Ik had de hele tijd last van vibraties in de auto, welke niet hebben geholpen.” “Het liep het hele weekend lekker en dan heb je dit ineens in de kwalificatie. Teleurstellend, en we mogen dus niet tevreden zijn, ondanks dat het verschil met Mercedes verder niet groot was.” De achterstand van Räikkönen – zeven tienden – was dat wel, maar was ook niet representatief. Zijn laatste rondje in Q3 was niet foutloos, bleek ook uit zijn kleurrijke taalgebruik over de boordradio.
Gerelateerd nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van