In een statement deelde Renault mee dat ‘verschillende’ engineers op de hoogte waren van de informatie van McLaren, die engineer Phil Mackareth in zijn persoonlijke map had staan. Het zijn er minstens vijftien.Dit melden verschillende Britse publicaties. Net als in de spionagezaak tussen McLaren en Ferrari lijkt de situatie onderhevig aan het sneeuwbaleffect. Renault claimde in een reactie op de beschuldigingen dat ‘verschillende’ engineers ervan wisten, maar het ziet er naar uit dat er minstens vijftien betrokken waren.

Daarbij zou het naast enkele junior engineers ook om grote namen gaan. Zoals bijvoorbeeld Tim Densham, Renaults hoofdontwerper. Zij zouden de documentatie hebben ingezien en er wordt gesuggereerd dat het hierbij ook ging om informatie van de MP4-22. Renault blijft bij haar standpunt dat er geen intellectueel eigendom van McLaren op de R27 is gebruikt.

Bernie Ecclestone zit ondertussen met deze nieuwe spionagezaak in zijn maag. Volgens The Daily Telegraph heeft de Brit een crisisvergadering belegd in Londen met afgevaardigden van de teams die dit seizoen niet betrokken zijn geweest bij spionage (alle teams, behalve dus Ferrari, McLaren en Renault). Hij wil voorkomen dat dit zich in de toekomst nogmaals herhaalt.

Liever ziet de Brit dat er over de schoonheid van de sport wordt gesproken. Zeker na een seizoen waarin lange tijd vier coureurs om de wereldtitel hebben gevochten en de eerste drie binnen één punt van elkaar eindigden.

KVN