Jos en Max Verstappen brachten enkele weken geleden een bezoek aan de Grand Prix van Duitsland waar ze bij diverse teams te gast waren om te spreken over een eventuele samenwerking. Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren en Lotus hengelen naar de diensten van de Nederlander, maar volgens de Italiaanse krant Autosprint is er al een deal gesloten met Mercedes.
Niet overhaasten
Formule 1 vroeg Mercedes-teambaas Toto Wolff er naar. “Ik zal niet ontkennen dat we Max met veel interesse volgen. Hij is intelligent, getalenteerd, maar ook nog een jonge knaap. Dit is de meest belangrijke beslissing die ze in zijn carrière moeten maken. En Max, Jos en Raymond moeten daarbij goed bedenken wat ze willen en wat ze belangrijk vinden. Het is niet iets wat je moet overhaasten. Dus ja: we praten, maar van een deal is absoluut geen sprake.”
Waar Wolff heel open is over de gang van zaken, wenst Helmut Marko er geen woorden aan vuil te maken. Hij noemt Max’s prestaties erg indrukwekkend, maar wuift ons vervolgens boos weg.
Toro Rosso
Afgelopen weekend liet hij echter zijn gezicht weer zien tijdens de Formule 3-races op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Het is geen geheim dat Marko, verantwoordelijk voor het Red Bull Junior-programma, het het Limburgse talent wil vastleggen en deed in Oostenrijk opnieuw een poging de Verstappens voor zich te winnen.
Volgens de Telegraaf heeft Marko het voorstel gedaan Max in 2015 voor Toro Rosso te laten debuteren. “Hij is een fan van Max en dat is voor ons alleen maar prettig”, stelt Jos Verstappen, die het aanbod serieus in overweging neemt. “Als je zo’n kans krijgt, moet je die pakken. Ik geloof niet dat zeventien jaar te jong is. Zeker niet voor Max, die al heel volwassen is. Het is een goede situatie waar we in zitten, maar ook een lastige. Want wat is de juiste beslissing? En hoe vaak komt zo’n trein voorbij? We weten in ieder geval dat Red Bull graag wil, maar we hebben echt nog geen beslissing genomen.”
Discutabel
De Verstappens verlieten Spielberg met een gemengd gevoel. Met een vijfde, vierde en twaalfde plaats was Max niet tevreden. Te meer omdat hij als derde, vierde en nogmaals vierde over de finishlijn kwam. Een tijdstraf van vijf seconden in de eerste race en eentje van twintig seconden in de derde race wierpen hem echter ver terug.
Door aanrijdingen in de eerste twee races moest Max beide races met een verbogen voorwielophanging uitrijden. En in de laatste race kreeg hij een penalty die discutabel te noemen is.
Drivetrough-penalty
Hij werd bestraft voor zijn inhaalactie op Antonio Fuoco. “Ik was hem voorbij, maar hij kwam met zijn voorvleugel tegen mijn achterwiel, waardoor hij me buiten de track limits duwde. Voor de zekerheid gaf ik die gewonnen positie terug. Zijn voorvleugel was echter kapot, dus een ronde later kon ik hem alsnog inhalen. Daarbij raakten onze wielen elkaar, maar dat was niet hard, een lichte touche.” Verstappen ging Fuoco, maar kreeg voor zijn actie een drivethrough- penalty.”
Na afloop gaat Max Verstappen boos verhaal halen bij de raceleiding. “Volgens de stewards had ik, nadat ik Fuoco op het rechte stuk inhaalde, niet naar binnen mogen sturen om te verdedigen. In het reglement staat duidelijk omschreven dat je minimaal een autobreedte ruimte moet geven aan je opponent. Ik gaf daar meer dan genoeg ruimte. Het lijkt wel of je tegenwoordig niet meer mag racen, echt belachelijk. Ik ben erg teleurgesteld in die beslissing. Protest indien heeft echter geen zin, want dat win je toch nooit.”
Ondanks alle tegenslag scoorde Max toch 22 punten en liep hij er evenzoveel in op de leider in het kampioenschap. Verstappen heeft nu 285 punten en komt nog 94 punten tekort op Esteban Ocon.