
De Vries won vorig jaar in Monaco met Rapax. Later in 2017 reed hij voor Racing Enginerring, dit jaar voor PREMA. Foto: Racepictures.
De Nederlander Nyck de Vries mag zich bijvoorbeeld al jaren een McLaren-junior noemen. Hij geldt dit seizoen ook als één van de topfavorieten in de Formule 2, waarin hij vorig jaar zijn debuut maakte, won in Monaco en met in totaal vijf podiumplekken als zevende in de stand eindigde. Waar De Vries vorig seizoen voor het kleinere Rapax en Racing Engineering uitkwam, heeft hij voor 2018 de overstap gemaakt naar PREMA, dat met Gasly en Leclerc de kampioenen van de afgelopen twee jaar heeft afgeleverd. “Ik kan niet wachten om aan dit seizoen te beginnen”, vertelt de 23-jarige De Vries. “De winterstop lijkt altijd lang, dus het is geweldig weer van start te gaan. Ik denk dat het een close en spannend seizoen wordt”, zegt hij in de aanloop naar Bahrein. De Formule 2-coureurs hebben hun eerste kilometers er overigens al op zitten op het Bahrain International Circuit, want de klasse werkte daar haar tweede wintertest af. Kilometers maken was ook belangrijk, want nadat vorig jaar nog met de uit 2011 stammende GP2-auto werd gereden, is er een nieuwe bolide geïntroduceerd.

Lando Norris in de nieuwe F2-auto voor 2018.
Elk team gebruikt namelijk dezelfde auto’s, door Dallara ontworpen en geconstrueerde bolides die naar de naam F2 2018 luisteren. De F2 2018 is op dezelfde leest geschoeid als de in 2017 geïntroduceerde Formule 1-bolides en is dus breder, langer en zwaarder en ziet er stoerder uit, al is de Formule 2 in tegenstelling tot de Formule 1 niet voor bijpassende bredere banden gegaan. Wel heeft de klasse de halo geïntroduceerd en, voor het eerst, een turbomotor. Een 3.4-liter V6 met 620 pk, al is dat in tegenstelling tot in de Formule 1 geen hybride.

De Vries (links) met Mercedes-junior Russell.
Met die bolide moet De Vries het dus gaan doen, al wacht hem geen makkelijke opgave. Als vice-kampioen van 2017 moet de Rus Artem Markelov – tegenwoordig ook testrijder bij Renault – in zijn vijfde jaar zeker tot de titelkandidaten gerekend worden. Daarnaast zijn er de andere coureurs uit talentenprogramma’s, zoals Ferrari-protegé Antonio Fuoco, en de nieuwkomers Jack Aitken (Renault) en Maximilian Günther en George Russell uit het Mercedes-programma, met Russell die al in de Formule 1 heeft getest en als GP3-kampioen binnenkomt. De belangrijkste rivaal voor de Vries is echter een collega uit McLarens Young Driver Programme: Lando Norris. De achttienjarige Brit komt de Formule 2 binnen als Europees Kampioen Formule 3, en staat hoog aangeschreven. Ook bij McLaren, met directeur Zak Brown die als manager van Norris fungeert. De Vries vertelde eind maart bij Ziggo Sport-programma Peptalk dat het McLaren-talent dat de ander verslaat en bovenaan in de Formule 2 finisht, bij McLaren een kans krijgt in de Formule 1. “Ik heb het dus in eigen handen.” De Formule 2-hoofdrace is zaterdag om 12:05 bij Ziggo Sport Racing te zien, de sprintrace zondag om 13:10.

McLaren-talent Norris, misschien wel De Vries’ grootste rivaal in de Formule 2.