Webber weet dat als hij kampioen wil worden, hij bij de start zijn slag moet slaan. Maar hij is geen sterke starter, zo blijkt maar weer op Yas Marina Circuit. Terwijl de Red Bull-coureur blij moet zijn dat Felipe Massa hem niet passeert, steelt Button de show. Hij passeert Alonso en vormt zo samen met Hamilton een buffer voor Vettel. De jonge Duitser – hij is pas 23 – hoeft alleen maar te hopen op een geslaagde inhaalactie van Webber, zodat Alonso terugzakt naar de vijfde plek, en hij is kampioen. Hoe vastberaden Webber is om de broodnodige posities goed te maken, blijkt als hij bocht 19 te ruim neemt en de vangrail schampt. Enkele ronden later meldt hij over de boordradio problemen te hebben met zijn achterbanden, waarop het team besluit hem in de elfde ronde binnen te halen voor een pitstop. Webber zakt daardoor terug naar de zestiende plek. Vijf ronden later stopt ook Alonso. De vroege pitstops van Webber en Alonso zijn bepalend voor de ontknoping van het kampioenschap. Webber moet noodgedwongen naar binnen, Alonso niet. Waarom dan toch zo vroeg van banden wisselen met het risico volop in het verkeer te belanden? “We konden twee dingen doen: ons concentreren op Webber of op Vettel”, legt Alonso uit. “We kozen voor Webber.” Ferrari staart zich zo blind op Webber in de wetenschap dat Alonso hem voor moet blijven om kampioen te worden, dat het Vettel over het hoofd ziet. Het gokt op de verkeerde stier. Ook houdt het team geen rekening met Nico Rosberg en Vitaly Petrov, die van de safetycar geprofiteerd hebben door een vroege pitstop te maken. Het gevolg: Alonso komt als twaalfde terug op de baan, achter Petrov. Het lukt hem ondanks verwoede pogingen niet de Rus voorbij te komen. Het zorgt voor zenuwen en angstige gezichten bij Ferrari. Engineer Andrea Stella doet een beroep op Alonso’s ego door over de boordradio te roepen: “Gebruik al je talent, we weten dat je het hebt.” Ondertussen weet Vettel zijn voorsprong to consolideren en is hij de lachende derde. Zodra hij de finish passeert en Alonso net voor Webber slechts als zevende over de streep komt, schreeuwt zijn engineer de verlossende woorden over de boordradio: Vettel is wereldkampioen! Ironisch genoeg is hij, van alle coureurs die gedurende het seizoen 2010 aanspraak maakten op de wereldtitel, de enige die het klassement geen enkele keer heeft aangevoerd. Pas na afloop van de laatste race staat hij bovenaan. “Op het enige moment dat telt”, stelt Vettel in Abu Dhabi grijnzend vast.
Vrijdag
10:00 – 11:30 1e vrije training
14:00 – 15:30 2e vrije training
Zaterdag
11:00 – 12:00 3e vrije training
14:00 – 15:15 kwalificatie
Zondag
14:10 – 16:00 race