Qatar, waar het Losail Circuit net als dat in Bahrein in 2004 de deuren opende, probeerde het wel. Het klopte in 2014 aan bij Bernie Ecclestone, toen de kingpin van de Formule 1. Mr. E. had de oliedollartekens al in zijn ogen staan, tot hij zich herinnerde dat hij een deal had gesloten die Bahrein zeggenschap gaf over dit soort zaken. Of er papierwerk van is? Geen idee, Bernie had er ouderwets de hand op geschud met de kroonprins van Bahrein, vertelde hij de Daily Mail. Een man een man, een woord een word: zo was Bernie onder vrienden dan ook wel weer. “Ga in Bahrein maar vragen of ze het goed vinden”, vertelde Bernie de Qatari, die aan de overkant van de Perzische Golf, honderd kilometer verderop, ‘nee’ te horen kregen. Jaren eerder trok Abu Dhabi om dezelfde reden bij Bahrein aan de bel. Of goodwill of geld de doorslag gaf (de aanleg van het Yas Marina-circuitcomplex zou bijna een miljard hebben gekost), de race kwam er. Inclusief, zei Ecclestone, ook een vetorecht voor Abu Dhabi. Met twee van zulke sterke spelers in de regio, lijkt Qatar voorlopig nergens op te hoeven rekenen. Veelzeggend is hoe de race in Bahrein in 2011 als gevolg van aanhoudende onrust en politieke perikelen werd geschrapt, maar een jaar later ondanks veel protest doodleuk terugkeerde op de kalender. Toekomstbeeld
Voor Qatar is het misschien een troost dat het de MotoGP en het WK-voetbal 2022 heeft, al laat dat ook wel zien dat echt mondiale evenementen meer en meer behouden lijken voor rijke naties die ongebreideld spenderen. Iets wat Ecclestone’s aandacht altijd trok – meer dan autosporthistorie of gevulde tribunes. Of het onder Liberty Media anders is? We gaan het de komende jaren zien. Misschien staat Nederland dan wel weer op de kalender, want er wordt al maanden met Zandvoort gesproken. De Amerikaanse mediatycoon droomt ondertussen echter ook van een extra race (of zelfs twee) in eigen land, met Miami en Las Vegas. Daarnaast komt Vietnam er in 2020 sowieso bij en wil Liberty ook een tweede Chinese Grand Prix. “Interessante groeimarkten”, heet het. Zo is ook meer Midden-Oosten niet uitgesloten. Een handdrukdeal is niet onbeperkt houdbaar. Zeker niet langer dan deals op papier, of als degene die er op schudde weggepromoveerd is. Ook in Amerika geldt: money talks.
Vrijdag
12:00 – 13:30 1e vrije training
16:00 – 17:30 2e vrije training
Zaterdag
13:00 – 14:00 3e vrije training
16:00 – 17:15 kwalificatie
Zondag
17:10 – 19:00 race Dit is een bewerkte versie van een eerder in FORMULE 1 nr. 04 van 2018 gepubliceerd artikel.