De regen wordt steeds heviger en in de commentaarcabine van de BBC zit Martin Brundle. “Het was mijn eerste jaar als hoofdcommentator”, zegt de ex-coureur. “Daarvoor was ik altijd co-commentator geweest en ik vond het best lastig om de kar te trekken. Plotseling moest ik een pauze volpraten, want de BBC wilde live blijven uitzenden.” Brundle heeft in zijn cabine gezelschap van David Coulthard. Er gaat een uur voorbij. Ergens probeert een verregende fotograaf zijn spullen droog te houden. Van Egmond: “Ik heb op een gegeven moment naar huis gebeld om aan mijn vrouw te vragen of ze de televisie wilde aanzetten. Misschien kon ik er zo achter komen of al bekend was wanneer de herstart zou komen. Ik zat half onder een struik en met een stuk plastic probeerde ik mezelf en mijn lenzen droog te houden.” Nog een uur verstrijkt: Brundle en Coulthard keuvelen vrolijk verder. Een vogel op de baan wordt hun onderwerp van gesprek. Een merel, denkt Coulthard, maar komen die voor in Canada? Tv-kijkers mogen hun suggesties insturen. Domme fout
Om tien voor vier lokale tijd gaat de race achter de safetycar opnieuw van start. Vettel leidt, voor Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov en Di Resta. Button is tiende. Als hij Fernando Alonso probeert in te halen, tikt hij hem van de baan, met de vierde safetycarperiode tot gevolg. Bij de hervatting droogt de baan eindelijk op en gaandeweg kiezen alle coureur voor slicks. Button is nu tweede, achter Vettel. Die zegt: “Ik rekende erop dat het gat groot genoeg zou zijn om de race te winnen, maar in de laatste ronde zette hij me erg onder druk.” In bocht drie is het pleit beslecht: Vettel neemt te veel risico en gaat wijd, Button gaat er voorbij. “Een domme fout, achteraf”, vindt Vettel. “Ik blokkeerde mijn remmen, moest de auto naar buiten laten lopen om niet te spinnen en daardoor kwam ik op het natte deel terecht.” Jenson Button wint de langste en natste race uit de Formule 1- geschiedenis. En passant boekt hij een ander record: nog nooit heeft een coureur een Grand Prix gewonnen door zes pitstops te maken. En Peter van Egmond? Die was de week na de race snipverkouden, maar had wél alle foto’s.
Vrijdag
16:00 – 17:30 1e vrije training
20:00 – 21:30 2e vrije training
Zaterdag
17:00 – 18:00 3e vrije training
20:00 – 21:15 kwalificatie
Zondag
20:10 – 22:00 race Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 8, 2017.