Tung is blij dat er is doorgezet. “Kijk naar landen als Turkije, Zuid-Korea en India: daar dacht men de Formule 1 binnen een paar jaar op de kaart te zetten. Toen bleek dat die investeringen zich niet binnen drie jaar terugbetaalden, was het gedaan. In China is sinds een paar jaar het enthousiasme voor de Formule 1 enorm aan het toenemen.” Een van de redenen voor de trage start van de Chinese Grand Prix is volgens Tung de ligging van het Shanghai International Circuit, een flink eind buiten de miljoenenstad. “Alsof je de Grand Prix van Amsterdam op een circuit bij de Duitse grens laat plaatsvinden. Afstanden zijn in een enorm land als China weliswaar relatief, maar dan moeten de mensen er wel makkelijk kunnen komen. Dat was in het begin niet zo: vanuit het centrum van Sjanghai ben je met de auto toch ruim anderhalf uur onderweg, en als je pech hebt, sta je in de file. Inmiddels is er een metrolijn die stopt bij de ingang van het circuit, dat helpt enorm.” Talent
Sinds 2004, toen de Grand Prix van China zijn eerste editie beleefde, is er volgens Tung veel veranderd. “Er begint een autosportcultuur te ontstaan. Er worden nieuwe circuits gebouwd, er zijn nationale GT- en toerwagenkampioenschappen. De fans weten dat autosport meer is dan alleen Formule 1, dat het ook iets is wat ze zelf zouden kunnen doen.” Van een echte autosportladder is volgens Tung echter nog geen sprake. “Chinese karters met ambities in de autosport zullen het in Europa moeten gaan proberen.” Dat er wel degelijk talent uit China komt, blijkt volgens Tung uit het feit dat er momenteel maar liefst twee Chinese coureurs in het opleidingsprogramma van een Formule 1-team zitten. “De Ferrari Academy heeft Guan Yu Zhou, die in de Formule 3 rijdt en echt wel talent heeft. In de karts was hij al heel goed. En Renault heeft Sun Yue Yang in 2016 al in de Renault Sport Academy opgenomen. Een Chinees in een Europese raceklasse is niet langer een zeldzaamheid.”
Vrijdag
04:00 – 05:30 1e vrije training
08:00 – 09:30 2e vrije training
Zaterdag
05:00 – 06:00 3e vrije training
08:00 – 09:14 kwalificatie
Zondag
08:10 – 10:00 race Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 04, 2017.