In zijn jongere jaren is Mark Webber rij-instructeur op de raceschool van Silverstone, als titelkandidaat in de Formule 1 leert hij zijn rivaal Sebastian Vettel en zijn team Red Bull een lesje. Inclusief de inmiddels gevleugelde sneer: “Niet slecht hè, voor een tweede coureur?”
Als Mark Webber eind 1995, begin 1996 neerstrijkt in Engeland, heeft hij geen cent te makken. De Australiër is van simpele komaf uit down-to-earth stadje Queanbeyan, vlak bij hoofdstad Canberra. Zijn vader heeft een motordealerschap met twee benzinepompen voor de deur, Mark bezorgt als tiener pizza’s en werkt op de plaatselijke kartbaan. Zo sparen ze zijn eerste stappen in de autosport bij elkaar. Als hij als negentienjarige de grote oversteek maakt, heeft Webber het volgende broodnodige bijbaantje snel gevonden: rij-instructeur op circuits als Brands Hatch, Snetterton én Silverstone. Webber maakt zo meer kilometers dan alleen tijdens zijn raceweekends in de Britse Formule Ford, waarin hij dat jaar tweede wordt. Wel is met name zijn aanstelling als instructeur aan de rijschool op Silverstone van korte duur. Hij heeft, zoals hij het zelf verwoordt, “niet altijd de juiste overall aan”. Oftewel: hij verwart zijn rol als rijleraar nogal eens met die van coureur. “Ik haalde ook iets te vaak kattenkwaad uit met de lesauto’s”, vertelde hij in zijn Formule 1-tijd op totaal niet schuldbewuste toon.![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/07/tm0118jy20-600x421.jpg)
Webber in 1996 als Formule Ford-coureur.
Vleugelspel
Zo’n veertien jaar later, in 2010, is Webber Formule 1-coureur, racewinnaar en multimiljonair. Van plezier is echter weinig sprake als Red Bull in het raceweekend op Silverstone niet alleen vleugels geeft, maar ook vleugels neemt. “Het team kwam er na de trainingen achter dat er nog maar één nieuwe vleugel was: die op mijn auto. Die van Sebastian was beschadigd, niet meer te gebruiken, en dus gaven ze de mijne aan Sebastian.” Webber is woedend. Zeker na de kwalificatie, waarin Vettel – behalve Webbers teamgenoot ook een van zijn grootste titelrivalen – nipt sneller is. “Het team zal wel blij zijn met dit resultaat”, druipen zijn woorden van cynisme, die hij kracht bijzet door met zijn glas op tafel te slaan.(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/07/Fotootje-inzet-Motorsport-Images-1500x1000.jpg)
Vrijdag
12:00 – 13:30 1e vrije training
16:00 – 17:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race Dit artikel is eerder gepubliceerd in FORMULE 1 nr. 10, 2019.