Toch zet Minardi door en met de betrouwbare Ford Cosworth-motoren kan het vanaf 1988 in elk geval af en toe de finish halen. Bovendien heeft het team in Aldo Costa een uitstekend ontwerper in huis. Een hoogtepunt vormt de Grand Prix van Portugal in 1989, waar Martini een rondje aan de leiding rijdt als de koplopers de pits opzoeken. Hij finisht als vijfde, net als een paar weken daarvoor in Engeland, waar teamgenoot Luis Pérez-Sala zesde wordt. Het tij lijkt te keren voor Minardi, zeker als Martini zijn auto bij de eerste Grand Prix van 1990 in Phoenix op de tweede startplaats kwalificeert. Dat dankt hij vooral aan de kwalificatiebanden van Pirelli. De Cosworth V8 is niet meer echt competitief en Martini finisht als zevende, toen nog buiten de punten. Het blijkt zijn beste resultaat van dat jaar. Als eerste team ooit legt Minardi in 1991 de hand op klantenmotoren van Ferrari. Het droomhuwelijk draait al na één seizoen uit op een deceptie. De V12’s zijn duur en Minardi krijgt nauwelijks technische ondersteuning van Ferrari. Na nog een tropenjaar, met zware dorstige en explosieve motoren van Lamborghini, is Minardi ten einde raad. Terug naar Cosworth dan maar. Dankzij de M193, de beste Minardi ooit, gaat het aardig en Christian Fittipaldi en Fabrizio Barbazza scoren zeven punten. Het succes is van korte duur. 1994 is met vijf punten nog redelijk, daarna komt de klad erin. Minardi wordt alom geprezen om zijn inzet en helpt veelbelovend talent als Giancarlo Fisichella en Jarno Trulli in de Formule 1, maar het ontbreekt aan geld en goede motoren. Een deal met Mugen loopt in 1995 spaak en na vier seizoenen met slechts één punt verkoopt Minardi zijn team aan de Australische zakenman Paul Stoddart. Die zet het gevecht tegen de bierkaai voort en brengt naast betalende coureurs de talenten Mark Webber en Fernando Alonso in de Formule 1. Het team krijgt de laatste jaren een Nederlands tintje met Jos Verstappen, Christijan Albers en Robert Doornbos. Eind 2005 koopt Red Bull het. De naam Minardi verdwijnt, maar het team leeft voort als Toro Rosso, dat nog altijd vanuit Faenza opereert.
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 11, 2017.