Japanse coureurs zijn in de Formule 1 veroordeeld tot een bijrol. Totdat Aguri Suzuki in 1990 tijdens zijn thuisrace derde wordt en daarmee de eerste Japanse coureur is die een podiumplaats haalt. “Het heeft mijn leven veranderd.”
Vrijwel niemand weet in 1990 wie Aguri Suzuki is. De tengere Japaner met flaporen en een ongelijkmatig gebit rijdt in dienst van het Franse Larrousse-team. Het is Suzuki’s tweede seizoen in de Formule 1. “Eigenlijk mijn eerste, want in 1989 keek ik alleen maar toe”, vertelt hij jaren later. Als regerend Japans Formule 3000-kampioen tekent Suzuki in 1989 een contract bij Zakspeed, een Duits team dat rijdt met Yamaha-motoren. Suzuki komt als bruidsschat met de Japanse motoren mee. De V8-motor is een onding: Suzuki’s teamgenoot Bernd Schneider kan zich er maar twee keer mee kwalificeren, Suzuki strandt in alle zestien races in de voorkwalificatie.

Door de onverwacht goede resultaten staat Suzuki tijdens de voorlaatste race, op zijn thuiscircuit Suzuka, volop in de belangstelling. Het wordt een veelbesproken race: bij de start ramt Ayrton Senna zijn titelrivaal Alain Prost van de baan, waardoor Senna wereldkampioen is. Maar de aandacht van de fans gaat uit naar hun held Suzuki. Die ligt vijfde als raceleider Mansell een pitstop maakt en bij het wegrijden zijn aandrijfas breekt. In de 36e ronde moet Riccardo Patrese vanaf de derde plaats een extra pitstop maken omdat zijn banden het niet volhouden. Het publiek is uitzinnig: Suzuki rijdt op de derde plaats, de beste klassering ooit voor een Japanse coureur. De volgorde zal niet meer veranderen: Suzuki slaagt erin Patrese achter zich te houden en eindigt als derde, achter winnaar Nelson Piquet en zijn gelegenheidsteamgenoot Roberto Moreno. “Het belangrijkste moment uit mijn carrière”, zegt Suzuki. “Veel beter dan het winnen van het Japans Formule 3000-kampioenschap!”


Vrijdag
03:00 – 04:30 1e vrije training
07:00 – 08:30 2e vrije training
Zaterdag
05:00 – 06:00 3e vrije training
08:00 – 09:00 kwalificatie
Zondag
07:10 race