De Schot krijgt gelijk. Hoewel Schumacher na de kwalificatie in een ongemakkelijke persconferentie met de hand op het hart verklaart dat hij “natuurlijk niet vals gespeeld” heeft, komt er direct een lobby op gang om de manoeuvre te laten onderzoeken door de wedstrijdleiding. Initiatiefnemer is Flavio Briatore, teambaas van Alonso, het voornaamste slachtoffer. “Flavio naaide in die tijd iedereen op”, herinnert Albers zich. “Hij voerde de druk bij andere teammanagers op.” Die tekenen beroep aan en eisen een nader onderzoek naar het slippertje. Albers: “Charlie (Whiting, de wedstrijdleider, red.) zei meteen: dit gaat niet goed komen.” Diep in de avond, na bestudering van alle data, tv-beelden en gesprekken met zowel Schumacher als Ferrari-teambaas Jean Todt, velt de wedstrijdleiding het onvermijdelijke vonnis: zij “kan niet anders concluderen dan dat de coureur de auto opzettelijk heeft gestopt”. Schumacher wordt naar de laatste plaats teruggezet, Alonso vertrekt alsnog van pole.
(tekst loopt door onder de foto) ‘Zo was Michael’
Een nieuwe rel is geboren en Schumacher is het mikpunt van kritiek. “Maar zo was Michael”, meldt Albers dertien jaar na dato. “Slim, hè? Hij had meer dan alleen een zware rechtervoet, hij had ook een stel hersens en dacht verder na dan alleen rondjes rijden.” “Ik vond het eigenlijk wel een mooie actie. Maar je hebt natuurlijk twee kanten aan het verhaal. Sportief gezien is het niet netjes, een wereldkampioen onwaardig. Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs. Aan de andere kant kan ik er wel enig respect voor opbrengen. Michael deed alles wat in zijn macht lag om maar het kampioenschap naar zich toe te trekken. Dat was een keuze. Ik herinner me nog dat Todt en Ferrari niet hadden verwacht dat het zo uit de hand zou lopen, dat er zoveel weerstand zou zijn. De FIA moest wel iets doen; dat kon niet anders na alle turbulentie.” Schumacher heeft na eerdere aanvaringen met Damon Hill en Jacques Villeneuve, waarbij de wereldtitel op het spel stond, geen smetteloze reputatie als het gaat om sportiviteit. Hij wordt in Monaco afgebrand door zijn collega’s, Villeneuve voorop. “Ik hoop dat hij dit met opzet heeft gedaan, anders is hij de F1-superlicentie niet waard. Ik snap niet waarom iemand zoiets doet terwijl de hele wereld meekijkt. Het is dom, onacceptabel en beschamend.” “Dit is het smerigste dat ik ooit in de Formule 1 heb gezien”, foetert oud-wereldkampioen Keke Rosberg. “Hij moet meteen opkrassen.” Schumacher geeft geen gehoor aan dat verzoek, start uit de pitstraat en wordt vijfde. Drie maanden later kondigt hij in Monza alsnog zijn afscheid aan.
Donderdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race