Door de entree van Red Bull is Oostenrijk een speler van formaat geworden in de Formule 1. Topman Dietrich Mateschitz kreeg de Grand Prix na tien jaar zelfs terug op de kalender. “Oostenrijk kent van oudsher een grote racecultuur.”
Max Verstappen heeft er zijn eigen tribunes en dankzij de Nederlander kleuren ook de tribunes oranje bij de Oostenrijkse GP, thuisrace van zijn werkgever en circuiteigenaar Red Bull. Verstappen gaf er zijn werkgever afgelopen jaar haar eerste overwinning, sinds de Red Bull Ring in 2014 na een absentie van ruim tien jaar terugkeerde op de Formule 1-kalender. Die comeback dankt Oostenrijk aan marketingvirtuoos Dietrich Mateschitz, die de voormalige A1 Ring begin deze eeuw kocht, aanpaste aan de eisen van de moderne tijd, toenmalig commercieel eigenaar Ecclestone met de nodige miljoenen paaide en zijn firma sindsdien een feestje in eigen huis kan aanbieden.
(tekst loopt door onder de foto)
“Wij zijn een klein land en geloofden er eigenlijk niet in dat we weer een Grand Prix zouden krijgen”, zei Gerhard Berger, tienvoudig GP-winnaar en een vriend van Mateschitz, vijf jaar geleden tegen de Britse krant The Telegraph. “Maar nu hebben we een fantastische racebaan op een interessante en voor de Formule 1 zeer ongebruikelijke locatie.”
Commercieel gezien is de race in Spielberg, een gehucht met ruim 5000 zielen in de deelstaat Steiermark en met weinig hotelkamers in de omgeving, niet de meeste aansprekende. Logistiek evenmin. In 2014 is het verkeer één grote chaos, want er is slechts één aanvoerweg om de massa binnen te leiden. Maar het overweldigende groene landschap, de racecampings en de moeite die Red Bull zich jaarlijks getroost om de fans te vermaken compenseren alle onvolkomenheden. Berger: “Iedereen komt hier graag, omdat de sfeer zo ontspannen is.”
Sleutelposities
Oostenrijk spreekt net als Duitsland, Engeland en Italië een stevig woordje mee in de Formule 1. Ga maar na: Red Bull is met twee teams vertegenwoordigd. Helmut Marko bepaalt namens Mateschitz de koers, Berger geldt als een autoriteit, Franz Tost is teambaas van talententeam Scuderia Toro Rosso, Alex Wurz is voorzitter van de rijdersvakbond GPDA en wordt getipt als de volgende FIA-president en Toto Wolff zwaait de scepter bij wereldkampioen Mercedes – hetgeen hij natuurlijk tot voor kort samen met zijn recent overleden landgenoot Niki Lauda deed. Daarnaast heeft het land dus een eigen Grand Prix.
“Er zitten tegenwoordig veel Oostenrijkers op sleutelposities”, erkent Tost. Dat heeft volgens hem voor een belangrijk deel te maken met het verleden. “Wij zijn altijd fan van deze sport geweest. De belangrijkste redenen daarvoor waren de successen van Jochen Rindt (wereldkampioen in 1970, red.), Niki Lauda (wereldkampioen in 1975, ’77 en ’84, red.), Gerhard Berger en ook Dr. Marko (winnaar Le Mans in 1971, red). Toen ik jong was werden alle Grands Prix op de Oostenrijkse televisie uitgezonden. Je kon alles volgen, zodat mensen meer interesse kregen in de sport. Dat droeg bij aan de populariteit. Formule 1 werd nog lang niet overal uitgezonden. Toen ik in 1988 in Duitsland ging werken, was daarvan niets op tv te zien.”
(tekst loopt door onder de foto)
Rindt, die in 1970 op Monza verongelukte en postuum wereldkampioen werd, is volgens Berger de vader van de Oostenrijkse Formule 1-cultuur. “Daarna hadden we natuurlijk Niki. Zij hebben voor een belangrijk deel het imago van de Oostenrijkse autosport bepaald. Het land begon racen te waarderen, zodat het na skiën zelfs de tweede nationale sport werd.” Tost onderschrijft de woorden van de voormalig Ferrari-coureur, die nog altijd nauw betrokken is bij Red Bull. “Oostenrijk heeft een lange racegeschiedenis, van oudsher een grote racecultuur. Mateschitz heeft die weer tot leven gewekt. Wat hij voor de autosport gedaan heeft is ongelofelijk. Het hele gebied rond het circuit is gerenoveerd, huizen zijn geverfd en opgeknapt. En alles is door Red Bull betaald.” Berger: “Het heeft de regio een enorme injectie gegeven.” Nu alleen weer een Oostenrijkse coureur.
Uitzendtijden GP van Oostenrijk
Vrijdag 28 juni
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag 29 juni
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag 30 juni
15:10 race