De Grand Prix van Singapore begint begin jaren 60 als een project in het kader van Visit Orient Year om toeristen naar de stadstaat te lokken. Een meesterzet. De toegang bedraagt één SGP-dollar, een stoeltje op de hoofdtribune kost vijf. In totaal melden zich in 1961 210 auto- en motorcoureurs aan voor de inaugurele race. Voor de winnaars in beide disciplines ligt 1.000 dollar klaar. Twaalf jaar later schrijven 320 piloten zich in, het prijzengeld is verhoogd naar 10.000 dollar voor de winnaar van de autorace en 7.000 voor de motorrace. “Grote sponsors stonden in 1973 in de rij, de race trok miljoenen tv-kijkers in Azië, Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk”, aldus Da Cotta. “Het leek erop dat dat motorsport een grote toekomst in Singapore zou hebben en de Formule 1 er ook snel naartoe zou komen.” Maar de Grand Prix sterft na dertien jaar een onverwachte en snelle dood, er komt van de organisator – de Singaporese Motorsport Club – geen verklaring over het hoe en waarom. Het duurt uiteindelijk 35 jaar voordat de Formule 1 er alsnog landt. Met een luide knal en een wereldprimeur: een race onder kunstlicht. En opnieuw op de openbare weg. “Eind jaren 80 was er ook al sprake van dat de Formule 1 naar Singapore zou komen”, vertelt Da Cotta. Commercieel rechtenhouder Bernie Ecclestone is een van de breinen achter het plan. In 1987 ontmoet hij bij de GP Monaco zakenman Ong Beng Seng om de mogelijkheid van een Singaporese GP te bespreken. Er wordt in allerijl een ontwerp gemaakt voor een permanent circuit nabij Changi Airport. Als dat er komt en er wordt aan Ecclestone’s andere financiële eisen voldaan, dan kan de GP Singapore in 1991 worden verreden. “Maar de kosten waren uiteindelijk toch te hoog”, zegt Da Cotta. “Toen Formule 1 later populair werd, honderden miljoenen tv-kijkers trok en landen als Maleisië, China en Bahrein door het organiseren van Grands Prix wereldwijd in de spotlight kwamen te staan en veel toeristen trokken, begon Singapore er ook weer over na te denken.” Ecclestone en Ong Beng Seng pakten ditmaal wel door. Da Cotta: “De rest is geschiedenis.”
Vrijdag 20 september
10:30 – 12:00 1e vrije training
14:30 – 16:00 2e vrije training
Zaterdag 21 september
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:00 kwalificatie
Zondag 22 september
14:10 race