De derde generatie GP2-auto maakt dit weekend zijn opwachting. Nadat de klasse ook in 2010 zijn kampioen bij de toegangspoort van de Formule 1 afleverde, blijft de GP2 de aangewezen promotieklasse. Dit zijn komend seizoen de mannen die het gaan uitvechten.

Rapax

Rapax 
-Fabio Leimer
-Julian Leal 

Rapax, dat voortkomt uit Piquet Sport, is hot property sinds Pastor Maldonado er in 2010 kampioen werd. Een herhaling van dat kunststukje zit er dit jaar niet in, daarvoor zijn de nieuwe coureurs te onervaren. De twintigjarige Colombiaan Leal reed vorig jaar in de Renault World Series en kende daar weinig succes. Iets beter ging het in de Auto GP, waar Leal een race won. Zijn resultaten tot nu toe doen niet vermoeden dat Rapax met Leal een toekomstige winnaar in huis heeft. Van Leimer is dat moeilijker in te schatten. De Zwitser debuteerde vorig jaar bij Ocean Racing Technology, en won in Barcelona de sprintrace. Vervolgens scoorde hij het hele jaar niet meer, maar Leimer werd in 2009 wel kampioen in de Formula Master.

Barwa Addax
Barwa Addax 
-Giedo van der Garde
-Charles Pic

Er is voor Van der Garde maar één missie en dat is kampioen worden. De Nederlander gaat zijn derde seizoen in en viel vorig jaar tegen. Ondanks een korte Formule 1-vrijage met Virgin was Van der Garde nog op tijd om bij te tekenen bij Barwa, waar hij dit jaar Charles Pic tegenkomt. De kleine Fransman maakte vorig jaar een verpletterde GP2-entree door de eerste race van het jaar te winnen, daarna droogde de zegestroom op. Met een jaar ervaring op zak mag van Pic veel worden verwacht. Van der Garde presteerde solide in de Asia Series, maar moet vanaf Turkije gewoon races winnen.

Lotus/ART
Lotus/ART
-Jules Bianchi
-Esteban Gutierrez

Het voormalige kampioensteam ART heeft een verbintenis gesloten met Lotus. Ook de coureurs hebben Formule 1-connecties. Bianchi is test- en reserverijder van Ferrari, terwijl Gutierrez op de bank zit bij Sauber. De Mexicaan werd vorig jaar kampioen in de GP3 en sleepte in 2008 al een Formule BMW-titel in de wacht. Bianchi gaat zijn tweede GP2-seizoen in. Vorig jaar stelde de Fransman wat teleur: vier podiums, maar geen zeges. Dat moet dit jaar beter. Bianchi is vastbesloten zich niet teveel te laten afleiden door zijn overeenkomst met Ferrari en mikt op de titel.

Racing Engineering
Racing Engineering 
-Dani Clos
-Christian Vietoris 

De pas 22-jarige Spanjaard Clos heft al een lange carrière achter de rug, maar overtuigde nooit echt. In de Formule 3 was hij niet meer dan een subtopper, terwijl hij vorig jaar in zijn tweede GP2-seizoen slechts één zege boekte. Vietoris, die de GP2 combineert met DTM, is eveneens een twijfelgeval. Snel is de Duitser zeker, maar consistentie ontbreekt. Hij blijft net als Clos zijn oude team trouw, in de hoop dat continuïteit zich zal uitbetalen in meer overwinningen dan de ene zege die hij vorig jaar scoorde.

iSport
iSport 
-Sam Bird
-Marcus Ericsson

Bird debuteerde vorig jaar bij ART en maakte er het beste van, met één overwinning en vijf podiums. Daarna volgde een veelbelovend optreden tijdens de Formule 1-rookietest, waar Bird verrassend werd opgeroepen door Mercedes. Het leidde vooralsnog niet tot een officiële verbintenis, maar Bird zal zich in zijn tweede GP2-seizoen zeker richten op een testdeal met het Duits/Britse team. De snelle Zweed Marcus Ericsson testte in 2009 al eens voor Brawn GP, won in 2010 met Super Nova een GP2-race en hoopt bij iSport voor het kampioenschap te gaan.

DAMS
DAMS 
-Romain Grosjean
-Pal Varhaug

DAMS wil na een magere periode terugkeren naar de top. De successen uit de Formule 3000 liggen inmiddels ver in het verleden, maar de overname van het team door Gravity Sports lijkt DAMS een impuls te geven. Met Grosjean heeft het team een topcoureur in huis. De door Renault op onelegante wijze uit de Formule 1 gewipte coureur zint op wraak, en nam daar vorig jaar al een voorproefje op door tijdens invalbeurten de reguliere DAMS-coureurs te kloppen. De Noor Pal Varhaug is een onbeschreven blad. In de GP3 viel Varhaug vorig jaar niet echt op, maar zijn dominante titel in het Italiaans Formule Renault-kampioenschap uit 2008 doet enig talent vermoeden.

Arden
Arden 
-Josef Kral
-Jolyon Palmer

Josef Kral had vorig jaar de pech geblesseerd te raken bij een ongeluk op het stratencircuit van Valencia. Daardoor is zijn ware talent moeilijk te beoordelen. Deze winter testte de Tsjech voor HRT in de Formule 1, vooral dankzij een goed gevulde sponsorbeurs. De pas 19-jarige Palmer, zoon van gewezen Formule 1-coureur Jonathan Palmer, werd vorig jaar tweede in de Formule 2 en greep daarmee net naast de beloofde Formule 1-test bij Williams. Veel van de prestaties van Palmer en Kral zal afhangen van de vorm waarin Arden verkeert. Het team viel de laatste jaren vooral op door zijn wisselvalligheid.

Carlin
Carlin 
-Max Chilton
-Mikhail Aleshin

Carlin is een nieuw team in de GP2. Het nam de plaats in van DPR, dat geen licentie meer kreeg na talloze financiële problemen. Hun beoogde coureur, de Rus Mikhail Aleshin, kreeg in de aanloop naar het seizoen zijn budget niet rond en werd tijdens de vorbereidende tests vervangen door de getalenteerde Oliver Turvey. Net op tijd wist Aleshin zijn plek in het team te verzekeren, al is het tot op heden onbekend of de Rus na de eerste race kan aanblijven. Max Chilton reed vorig jaar voor Ocean en kon daar weinig potten breken. Dat lukte de twintigjarige Brit toch al niet echt goed tijdens zijn carrière.

Ocean
Ocean Racing Technology
-Johnny Cecotto jr.
-Kevin Mirocha

Het team van voormalig Formule 1-coureur Tiago Monteiro heeft twee jonge coureurs in dienst. Cecotto, zoon van meervoudig wereldkampioen motorracen Johnny Cecotto, heeft een moeilijk debuutjaar achter de rug, maar toonde in elk geval incidenteel aan over voldoende snelheid te bezitten. Dat valt van Mirocha nog te bezien. De benjamin van het GP2-veld won de afgelopen vijf jaar slechts één race, vorig jaar in het Noord-Europees kampioenschap Formule Renault 2.0, en reed meestal vrij onopvallend in het middenveld. De coureur uit het Duitse Hamm gaat het in zijn debuutjaar moeilijk krijgen in de GP2.

Coloni
Scuderia Coloni 
-Michael Herck
-Davide Rigon

De naam van Michael Herck, een Belg met een Roemeense licentie, is onlosmakelijk verbonden met die van DPR, waar zijn vader vorig jaar mede-eigenaar was. Maar DPR verdween uit de GP2 en Herck vond onderdak bij Coloni. Dat team kende in de zes jaar dat het actief is in de GP2 weinig hoogtepunten. Herck zal daar vermoedelijk weinig verandering in brengen. De tweede auto was bestemd voor de Brit James Jakes, die echter een zitje in de Indycars regelde. Daarom stapte Superleague-kampioen Davide Rigon uiteindelijk in. De Italiaan is goed, maar loopt al te lang rond in de verschillende opstapklassen om nog een realistische hoop op een Formule 1-plekje te hebben.

Super Nova
Super Nova
-Luca Filippi
-Fairuz Fauzy

Na zijn mislukte poging om via het testrijderschap bij het Lotus Formule 1-team een vaste plek in de koningsklasse te verwerven, probeert Fairuz Fauzy het andermaal in de GP2. Daarin maakte de nu 28-jarige Maleisiër al in 2005 zijn opwachting. De tweede auto is voor Luca Filippi, ook al zo’n GP2-meubelstuk. De Italiaan is in elk geval een stuk sneller dan Fauzy, die via een plek op de reservebank bij Renault blijft hopen op promotie naar de Formule 1. 

Air Asia
Team Air Asia
-Davide Valsecchi
-Luiz Razia

Team Air Asia is naast Carlin de tweede debutant in de GP2, en deed het in de verkorte Asia Series niet slecht. Met Luiz Razia en Davide Valsecchi heeft het in elk geval twee snelle coureurs in huis. Beide mannen roken al aan de Formule 1 en mogen bij moederbedrijf Team Lotus af en toe een Formule 1-uitstapje maken. Daarbij maakte Valsecchi tot nu toe de beste indruk en dat zal in de GP2 vermoedelijk niet anders zijn.

Trident
Trident
-Rodolfo Gonzalez
-Stefano Coletti 

Trident is al jarenlang het Minardi van de GP2: sympathiek, maar steevast aangewezen op minder snelle coureurs met veel sponsorgeld. De Monegask Coletti lijkt een uitzondering op die regel. Coletti bezorgde Trident tijdens de GP2 Asia-opener in Abu Dhabi namelijk de eerste overwinning sinds Mike Conway in 2008 won in Monaco. Of hem dat in het hoofdkampioenschap opnieuw lukt is twijfelachtig, maar snel is Coletti dus zeker. Rodolfo Gonzalez uit Venezuela hangt al een paar jaar rond in de eerste divisie van de autosport, zonder grote successen. Vorig jaar scoorde hij vier punten voor Arden.