De 9e Grand Prix van Bahrein vindt plaats op het Bahrain International Circuit. De eerste race vond plaats in 2004 en is sindsdien elk jaar verreden met uitzondering van 2011, toen de race wel op de kalender stond, maar werd afgelast wegens de onrust in het land. In 2006 en 2010 was Bahrein de seizoensopener.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Mika Salo. Hij reed onder andere voor Sauber, Toyota en drie jaar voor Tyrrell. Zijn meest aansprekende resultaat behaalde hij echter in een half seizoen voor Ferrari. In 1999 mocht hij instappen nadat Michael Schumacher zijn been had gebroken. Op Monza pakte hij het enige podium van zijn carrière.

Het circuit
Het Bahrain International Circuit is 5.412 meter lang en de coureurs rijden er 57 ronden. De baan bevat vijftien bochten en twee DRS-zones. Deze bevinden zich na bocht 10 en 15. Het detectiepunt voor het eerste deel ligt vlak na bocht 9, het tweede punt op het einde van het rechte stuk voor bocht 14. Het ronderecord staat op naam van Michael Schumacher. In 2004 deed hij dat in 1.30.252. Op de huidige lay-out werden er acht Grands Prix verreden. Alleen in 2010 werd de baan verlengd met 800 meter en kwamen er negen bochten bij.

Historie
Als er één team graag naar Bahrein komt, is het Ferrari wel. Van de acht eerdere races heeft de Italiaanse renstal er maar liefst vier gewonnen. De coureurs die het meest zegevierden op het circuit, zijn ook nog eens de huidige Ferrari-coureurs Fernando Alonso (drie keer) en Felipe Massa (twee keer). De opvallendste prestatie uit het verleden komt op naam van Kimi Räikkönen in 2006. Als hij in de kwalificatie spint, moet hij de race vanaf de 22e en laatste plaats starten. De ijskoude Fin laat zich in de warme woestijn echter van zijn beste kant zien en na één ronde ligt hij al 13e. Met een éénstopstrategie weet Räikkönen uiteindelijk als derde te finishen.  

Vorig jaar
Sebastian Vettel is heer en meester op het circuit. De regerend wereldkampioen heeft nog geen enkele overwinning geboekt. Met een pole en een overwinning geeft hij zijn visitekaartje af. Hij doet mee om het kampioenschap. Achter Vettel laten Kimi Räikkönen en Romain Grosjean zien dat de Lotus prima gedijt bij warm weer. Met een tweede en derde plaats melden zij zich vooraan. Zowel de Ferrari’s als de McLarens kunnen het tempo niet volgen en zakken dan ook volledig door het ijs. Ze komen allen niet verder dan een plaatsje in het middenveld.

Dit jaar
Gezien het verleden van Fernando Alonso en Ferrari op dit circuit zou het bijna niet fout kunnen gaan. Daarbij won de Spanjaard ook nog eens de vorige race in China, dus niets lijkt een zege in de weg te staan. Toch zal Kimi Räikkönen het Alonso weer flink lastig kunnen maken. Als de Lotus net zo goed blijft gaan als in de drie vorige races, is de Fin misschien zelfs wel de te kloppen man. Natuurlijk kunnen we WK-leider en drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel ook nooit helemaal afschrijven. Vorig jaar won de Duitser immers ook vanaf poleposition.

In de spotlights
De meeste ogen zullen toch gericht zijn op Kimi Räikkönen en Fernando Alonso. De twee coureurs zullen hun jacht op WK-leider Vettel onverminderd voortzetten. Ook kunnen we met een schuin oog kijken naar Daniel Ricciardo. De Toro Rosso-rijder werd knap zevende in China. Was het een eenmalig succes of heeft het kleine broertje van Red Bull zijn tempo eindelijk gevonden? En hoe zou het gaan met Giedo van der Garde? De Nederlander werd vorig jaar in de GP2-race nog derde en ‘bewaart goede herinneringen aan het circuit’. Misschien dat het de Caterham-coureur nog wat voordeel op kan leveren om zo het maximale uit de auto te halen.

Banden
Pirelli zou in de eerste instantie de zachte en harde compound meenemen. De bandenleverancier heeft echter besloten om in plaats van de zachte, de medium compound te gebruiken in Bahrein.