De 43e Grand Prix van Spanje vindt voor de 23e keer plaats op het Circuit de Catalunya. Het is tevens de eerste Europese Grand Prix van het seizoen. Naast de jaarlijkse race wordt de baan in de winter al gebruikt tijdens de testdagen. Alle coureurs en teams kennen de baan dus goed.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat is komend weekend Alan Jones. Jones werd in 1980 wereldkampioen in de Williams. Hij kwam twaalf keer als winnaar over de streep en behaalde 24 podiums in de Formule 1.  

Het circuit
Het Circuit de Catalunya is 4.655 meter lang en de coureurs rijden er 66 ronden. De baan bevat 16 bochten en heeft twee DRS-zones. Deze bevinden zich na bocht 9 en op het rechte stuk van start/finish. De detectiepunten liggen na bocht 8 en voor de laatste bocht. Het ronderecord staat op naam van Kimi Räikkönen. In 2008 reed hij het rondje in 1:21:670.

Historie
De Grand Prix van Spanje staat niet te boek als één van de spannendste races van het jaar. Iedereen heeft op het circuit kunnen testen dus de basisafstelling is van vrijwel ieder team goed. Toch is er in Spanje nog wel eens wat te beleven. In 1980 is de Spaanse Grand Prix op het circuit Jarama het strijdtoneel tussen de rijdersbond en de FISA (voorganger van de FIA). Na een weekend vol ruzie over turbomotoren wordt de race uiteindelijk wel gereden. Ferrari, Renault en Alfa Romeo starten niet. Alan Jones wint in de Williams, alleen tellen de punten niet mee voor het WK.

In 1991 is Spanje het toneel van het gevecht tussen Nigel Mansell en Ayrton Senna. Als Mansell op het rechte stuk uit de slipstream van Senna komt en hem in bocht 1 passeert, lijkt de titelstrijd nieuw leven ingeblazen te worden. Door de overwinning van Mansell houdt hij namelijk zijn titelkansen in leven. In de volgende race weet hij echter niet te finishen, waardoor Senna alsnog wereldkampioen wordt.

Van de huidige startgrid is er maar één coureur die de Grand Prix meermaals wist te winnen. Kimi Räikkönen won in 2005 en 2008. Voor de Spaanse fans is er nog weinig te juichen geweest in het verleden. In 2006 is Fernando Alonso de enige Spanjaard die ooit als eerst over de streep kwam in zijn thuisrace.

Vorig jaar
De vijfde race van 2012 levert een vijfde verschillende winnaar op. En wel een heel verrassende. Erkend brokkenpiloot Pastor Maldonado blijft de Ferrari van Fernando Alonso en de Lotus van Kimi Räikkönen voor. Het is tevens de eerste overwinning van Williams sinds Juan Pablo Montoya in 2004 in Brazilië. In de kwalificatie had de Venezolaan vriend en vijand al verbaasd door de pole voor te pakken (nadat Lewis Hamilton werd gediskwalificeerd). Als Alonso hem in bocht 1 verschalkt lijkt de race te zijn gereden. Door een goede strategie weet Maldonado na de laatste stop voor Alonso op de baan te komen en de Spanjaard tot de vlag achter zich te houden. Zijn eerste en tot nog toe enige Grand Prix overwinning is daarmee een feit. 

Dit jaar
In Bahrein is Sebastian Vettel weer sterk als vanouds. Na een paar ronden met met Rosberg te hebben gevochten rijdt hij onbedreigd naar de overwinning. En net als vorig volgen de Lotus-rijders hem richting het podium. Met al twee overwinning op dit circuit en opnieuw een sterke auto lijkt Räikkönen dan ook favoriet voor dit weekend. De Fin heeft aangekondigd nu toch echt eens punten van Vettel af te snoepen. Of hij zijn belofte waar kan maken is nog maar de vraag. Als de Duitser is vorm is, is hij namelijk niet te stoppen. Thuisracer Alonso zal er alles aan doen ook op podium te eindigen, het liefst op de hoogste trede. Na zijn dramatische weekend in Bahrein zal hij extra gedreven zijn om de favorieten het vuur aan de schenen te leggen. Kan hij zijn kunstje uit 2006 herhalen?

In de spotlights
Pastor Maldonado zal met een goed gevoel terugkeren op het circuit. Alleen wel in de wetenschap dat hij dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet zal winnen. De Williams is niet vooruit te branden. De winnaar van vorig jaar zal veroordeeld zijn tot achterhoedegevechten. Waar de Venezolaan daar van zal balen, zal Giedo van der Garde zichzelf gelukkig prijzen als hij eindelijk de strijd met anderen kan aangaan. De Nederlander krijgt een grote update op de auto. Teamgenoot Pic liet vorige week zien waartoe de auto in staat is. Aan Van der Garde de taak om te bewijzen dat hij dit ook kan. Het zou voor onze landgenoot heerlijk zijn om eindelijk de Marussia’s achter zich te houden. Helaas voor Giedo komen de Russen ook met nieuwe onderdelen. Dus de strijd zal ook achterin weer losbarsten.

Banden
Na een evaluatie van de eerste vier races heeft Pirelli voor Spanje gekozen voor de medium (witte) en de harde (oranje) band. Vorig jaar nam Pirelli nog de harde en zachte compound mee. Ook krijgen de coureurs dit weekend een expirimentele harde band tot hun beschikking voor de eerste vrije training.