Komend weekend is het dan eindelijk zover. De ontknoping van het seizoen en daarmee ook de titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg is aanstaande. Hamilton heeft de beste papieren, maar mag zich zeker nog niet rijk rekenen.

Het indrukwekkende Yas Marina Circuit meet ruim 5500 meter en dat betekent dat er op zondag 55 ronden gereden dienen te worden. Dit gebeurt op het moment dat de avond en daarmee ook de duisternis begint in te vallen, hetgeen de pracht en praal en rijkdom van de regio tentoonspreidt. De lichten gaan aan en de fotografen kunnen hun hart eraan ophalen.

In Abu Dhabi krijgen de coureurs op twee afzonderlijke rechte stukken de kans hun DRS-systeem te activeren, namelijk tussen bocht zeven en acht en tussen bocht tien en elf. Beide zones hebben hun eigen detectiepunt.

Een opmerkelijk gegeven van het circuit is dat de rijders aan de rechterkant van de baan de pits opzoeken, maar zich aan de linkerkant van de baan weer bij de rest voegen. Het asfalt buigt aan het eind van de pitlane namelijk onder het circuit door, een uniek gegeven in de Formule 1.

Historie
In 2012 ligt de titelstrijd nog volledig open als het Formule 1-circus neerstrijkt in Abu Dhabi. Sebastian Vettel en Fernando Alonso mogen het met nog drie races te gaan onderling uitvechten. Red Bull bewijst eerstgenoemde echter geen dienst door hem tijdens de kwalificatie te weinig brandstof mee te geven, waardoor hij niet op eigen kracht terug kan komen in de pits, geen brandstofmonster kan overhandigen en dus achteraan moet starten.

Het is dé kans voor Fernando Alonso om verder in te lopen op zijn rivaal van de voorbije jaren. Dat lukt hem slechts deels. Hoewel hij in een chaotische race als een van de weinigen foutloos blijft, rijdt er voor hem nog iemand die zich niet van de wijs laat brengen. Kimi Räikkönen profiteert van de kwalificatieblunder van Vettel, van technisch malheur bij Hamilton en rijdt strak naar zijn eerste zege sinds zijn comeback in de Formule 1. En hij kan het helemaal zelf. “Leave me alone, I know wat I’m doing” en “Yeah, yeah, yeah, you don’t have to remind me every time” zijn inmiddels gevleugelde uitspraken geworden.

Achter het tweetal Räikkönen en Alonso rijdt iedereen tegen iedereen aan. Het levert een vermakelijke race op, met de nodige schrikmomenten. Zo ook voor Sebastian Vettel. Achter de safety car rijdt hij pardoes een piepschuimbord ondersteboven op het moment dat Daniel Ricciardo in de Toro Rosso naar zijn zin net iets te enthousiast probeert temperatuur in de banden te houden. Vettel moet de baan verlaten om een aanrijding te voorkomen. Ondanks schoonheidsfoutjes weet de Duitser zich echter op te werken naar de derde plaats, genoeg om de schade aan zijn titelaspiraties beperkt te houden.

Vorig jaar
De editie van 2013 was een weinig spannende bedoeling. De winnaar was natuurlijk Sebastian Vettel. Het betekende zijn zevende zege op rij en daarmee was het dat jaar nog niet gedaan. Het raceverslag van toen lees je hier.

Dit jaar
Danny Sullivan heeft komend weekend de taak om er als driver steward op toe te zijn dat alles binnen de grenzen van het toelaatbare gedaan wordt. In slechts één seizoen in de Formule 1 kwam hij namens Tyrell nooit verder dan een vijfde plaats, maar daar staat een indrukwekkende carrière in de Indycar tegenover. Een Indy 500-zege misstaat immers op niemands cv.

Het draait op het Yas Marina Circuit natuurlijk maar om één ding. Wie wordt er wereldkampioen? Lewis Hamilton staat er het beste voor met zeventien punten voorsprong op Nico Rosberg. Dat betekent dat we in principe niet eens dubbele punten nodig hadden gehad om het spannend te houden. De druk ligt misschien wel bij de crews van de beide Mercedes-bolides. Natuurlijk wil je geen fouten maken, maar wanneer je daar teveel op gefocust bent, sluipen er misschien juist wel foutjes in. Mochten er fouten gemaakt worden, dan zijn er nog heel veel scenario’s mogelijk. Een overzicht:

Lewis Hamilton pakt de titel als:

– Hij wint of tweede wordt
– Hij derde, vierde of vijfde wordt en Rosberg niet wint
– Hij zesde wordt en Rosberg buiten de top drie eindigt
– Hij achtste wordt en Rosberg buiten de top vier eindigt
– Hij negende of lager wordt en Rosberg buiten de top vijf eindigt

Nico Rosberg pakt de titel als:

– Hij wint en Hamilton niet tweede wordt
– Hij tweede wordt en Hamilton buiten de top vijf eindigt
– Hij derde wordt en Hamilton buiten de top zes eindigt
– Hij vierde wordt en Hamilton buiten de top acht eindigt
– Hij vijfde wordt en Hamilton buiten de top negen eindigt

In de spotlights
De laatste Grand Prix van het jaar betekent traditiegetrouw ook dat de wat onzekeren op de grid nog een keer kunnen laten zien dat ze er ook volgend jaar weer bij zouden moeten zijn. Jean-Éric Vergne bijvoorbeeld mag nog altijd hopen op het stoeltje naast Max Verstappen bij zijn huidige werkgever Toro Rosso. Een wervelende slotrace zal zijn kansen ongetwijfeld niet schaden.

Caterham is er dit weekend weer bij. Heel eenvoudig ging dat niet, maar de roep om de centjes van de fans heeft er toe bijgedragen dat de Renault-aangedreven bolides dit weekend weer te bewonderen zijn. Kamui Kobayashi en de debuterende Will Stevens zullen de honeurs waarnemen. Even leek Marussia zich ook weer op het circuit te melden, maar de poging daadwerkelijk weer mee te doen strandde voortijdig.

De laatste race van 2014 staat ook in het teken van het laatste optreden van één van de sterkste combinaties uit de Formule 1-geschiedenis. Sebastian Vettel en Red Bull nemen afscheid van elkaar na een meer dan vruchtbare periode van zes jaar. Vettel is vanaf 2015 in het rood te bewonderen. Hij neemt het stoeltje van Fernando Alonso over bij Ferrari.

Op vrijdag maken twee coureurs hun F1-debuut tijdens een officieel Grand Prix-weekend. Esteban Ocon, dit seizoen de grote concurrent van Max Verstappen in de Formule 3, stapt tijdens de eerste vrije training in de Lotus, terwijl Adderly Fong de Sauber de sporen zal geven. Eerder genoemde Verstappen is er op vrijdag niet bij.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Abu Dhabi de zachte en superzachte banden mee.