Sutton Images
Jan van der Burgt
24 november 2016
Abu Dhabi maakt zich op voor wat de Engelstaligen zo mooi kunnen formuleren als een title showdown. Nico Rosberg en Lewis Hamilton gaan op de baan uitmaken wie er met de wereldtitel naar huis gaat.
Van de twee Mercedes-kemphanen staat Nico Rosberg er ontegenzeggelijk beter voor dan Lewis Hamilton. Er is maar een aantal scenario’s denkbaar waarbij Lewis Hamilton met zijn vierde titel aan de haal gaat. Hij kijkt immers tegen een achterstand van twaalf punten aan.
Dat betekent Lewis Hamilton enkel de titel pakt als…
…hij wint en Rosberg hooguit vierde wordt.
…hij tweede wordt en Rosberg hooguit zevende.
…hij derde wordt en Rosberg hooguit negende. “Het is een welhaast onmogelijke opgave om Nico Rosberg te achterhalen in Abu Dhabi”, tempert Hamilton aan de vooravond van het evenement dan ook de verwachtingen. “Maar ik mag en kan nog niet opgeven. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren.” Nico Rosberg geeft te kennen dat hij de race niet anders benadert dan alle andere races van dit seizoen: “Ik moet er wel vol voor gaan, want in de topsport komt het je nou eenmaal nooit aanwaaien.” Het is overigens niet voor het eerst dat de twee in Abu Dhabi om de hoofdprijs strijden. In 2014 moest Rosberg het, geplaagd door een haperend ERS-systeem, afleggen tegen Hamilton. Maar toen stond de Engelsman er aanzienlijk beter voor dan nu. Het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi mag dan al enkele titelbeslissingen hebben mogen verwelkomen, het is eigenlijk nog maar een jonge telg op de Formule 1-kalender. De eerste race bij zonsondergang werd gereden in 2009 en wat men aantrof was een megalomaan project van niemand minder dan Hermann Tilke. De ongeëvenaarde rijkdom van het circuit nabij de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten levert onder het kunstlicht de prachtigste plaatjes op. De baan, die net als Interlagos naar links afbuigt na de start, heeft een lengte van 5.554 meter, wat betekent dat er op zondag 55 ronden gereden dienen te worden. De twee lange rechte stukken na bocht zeven, van elkaar gescheiden door een chicane, huizen allebei een DRS-zone, met ieder een eigen detectiepunt. Vorig jaar
Rosberg gaat door met waar hij twee races eerder mee begonnen is: winnen. Hij gaat Lewis Hamilton voor op weg naar het podium. Max Verstappen kent een draak van een race en komt niet tot scoren. Het verslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Nico Rosberg
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Kimi Räikkönen
2011: Lewis Hamilton
2010: Sebastian Vettel
2009: Sebastian Vettel In de spotlights
Achter het duellerende tweetal Rosberg/Hamilton is het Daniel Ricciardo die namens Red Bull de derde plaats al veilig heeft weten te stellen. Daarachter mogen Sebastian Vettel en Max Verstappen onderling uit gaan maken wie er met de vierde plaats aan de haal gaat. Verstappen heeft gedurende het seizoen het gat naar de Ferrari’s steeds verder gedicht en kan in Abu Dhabi de genadeslag uitdelen. Hij staat vijf punten achter op de viervoudig wereldkampioen, die tevens de meest succesvolle coureur op het Yas Marina Circuit is. Dat betekent dat Max Verstappen de vierde plaats in het WK pakt als…
…hij wint.
…hij tweede wordt en Vettel hooguit vierde.
…hij derde wordt en Vettel hooguit vijfde.
…hij vierde wordt en Vettel hooguit zevende.
…hij vijfde wordt en Vettel hooguit achtste.
…hij zesde wordt en Vettel hooguit negende.
…hij zevende wordt en Vettel hooguit tiende. Wat overigens niet vergeten mag worden, is dat hij met slechts veertien punten voorsprong op Kimi Räikkönen de vijfde plaats ook nog kan verspelen aan de Fin. The Iceman neemt dit weekend afscheid van twee generatiegenoten. Natuurlijk bestaat er de kans dat Jenson Button in 2018 weer terugkeert op[ de grid, maar in 2017 is hij er in ieder geval niet bij. Hetzelfde geldt voor Felipe Massa, die de Formule 1 sowieso definitief vaarwel zegt. Het tweetal mag een hoop knuffels en stevige handdrukken tegemoet zien. Volgend jaar worden Button en Massa vervangen door respectievelijk Stoffel Vandoorne en Lance Stroll. Voor Pascal Wehrlein, Esteban Gutiérrez en Felipe Nasr zou de Grand Prix van Abu Dhabi ook zomaar hun laatste optreden kunnen zijn. Het drietal heeft nog geen contract op zak voor volgend jaar en dat betekent dat ze nog één kans krijgen om de teams met vacante zitjes – twee bij Manor en één bij Sauber – ervan te overtuigen dat hun diensten van waarde kunnen zijn. Driver steward
Levende Le Mans-legende Tom Kristensen Pirelli
Pirelli neemt de zachte, superzachte en ultrazachte banden mee naar Abu Dhabi.
…hij wint en Rosberg hooguit vierde wordt.
…hij tweede wordt en Rosberg hooguit zevende.
…hij derde wordt en Rosberg hooguit negende. “Het is een welhaast onmogelijke opgave om Nico Rosberg te achterhalen in Abu Dhabi”, tempert Hamilton aan de vooravond van het evenement dan ook de verwachtingen. “Maar ik mag en kan nog niet opgeven. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren.” Nico Rosberg geeft te kennen dat hij de race niet anders benadert dan alle andere races van dit seizoen: “Ik moet er wel vol voor gaan, want in de topsport komt het je nou eenmaal nooit aanwaaien.” Het is overigens niet voor het eerst dat de twee in Abu Dhabi om de hoofdprijs strijden. In 2014 moest Rosberg het, geplaagd door een haperend ERS-systeem, afleggen tegen Hamilton. Maar toen stond de Engelsman er aanzienlijk beter voor dan nu. Het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi mag dan al enkele titelbeslissingen hebben mogen verwelkomen, het is eigenlijk nog maar een jonge telg op de Formule 1-kalender. De eerste race bij zonsondergang werd gereden in 2009 en wat men aantrof was een megalomaan project van niemand minder dan Hermann Tilke. De ongeëvenaarde rijkdom van het circuit nabij de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten levert onder het kunstlicht de prachtigste plaatjes op. De baan, die net als Interlagos naar links afbuigt na de start, heeft een lengte van 5.554 meter, wat betekent dat er op zondag 55 ronden gereden dienen te worden. De twee lange rechte stukken na bocht zeven, van elkaar gescheiden door een chicane, huizen allebei een DRS-zone, met ieder een eigen detectiepunt. Vorig jaar
Rosberg gaat door met waar hij twee races eerder mee begonnen is: winnen. Hij gaat Lewis Hamilton voor op weg naar het podium. Max Verstappen kent een draak van een race en komt niet tot scoren. Het verslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Nico Rosberg
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Kimi Räikkönen
2011: Lewis Hamilton
2010: Sebastian Vettel
2009: Sebastian Vettel In de spotlights
Achter het duellerende tweetal Rosberg/Hamilton is het Daniel Ricciardo die namens Red Bull de derde plaats al veilig heeft weten te stellen. Daarachter mogen Sebastian Vettel en Max Verstappen onderling uit gaan maken wie er met de vierde plaats aan de haal gaat. Verstappen heeft gedurende het seizoen het gat naar de Ferrari’s steeds verder gedicht en kan in Abu Dhabi de genadeslag uitdelen. Hij staat vijf punten achter op de viervoudig wereldkampioen, die tevens de meest succesvolle coureur op het Yas Marina Circuit is. Dat betekent dat Max Verstappen de vierde plaats in het WK pakt als…
…hij wint.
…hij tweede wordt en Vettel hooguit vierde.
…hij derde wordt en Vettel hooguit vijfde.
…hij vierde wordt en Vettel hooguit zevende.
…hij vijfde wordt en Vettel hooguit achtste.
…hij zesde wordt en Vettel hooguit negende.
…hij zevende wordt en Vettel hooguit tiende. Wat overigens niet vergeten mag worden, is dat hij met slechts veertien punten voorsprong op Kimi Räikkönen de vijfde plaats ook nog kan verspelen aan de Fin. The Iceman neemt dit weekend afscheid van twee generatiegenoten. Natuurlijk bestaat er de kans dat Jenson Button in 2018 weer terugkeert op[ de grid, maar in 2017 is hij er in ieder geval niet bij. Hetzelfde geldt voor Felipe Massa, die de Formule 1 sowieso definitief vaarwel zegt. Het tweetal mag een hoop knuffels en stevige handdrukken tegemoet zien. Volgend jaar worden Button en Massa vervangen door respectievelijk Stoffel Vandoorne en Lance Stroll. Voor Pascal Wehrlein, Esteban Gutiérrez en Felipe Nasr zou de Grand Prix van Abu Dhabi ook zomaar hun laatste optreden kunnen zijn. Het drietal heeft nog geen contract op zak voor volgend jaar en dat betekent dat ze nog één kans krijgen om de teams met vacante zitjes – twee bij Manor en één bij Sauber – ervan te overtuigen dat hun diensten van waarde kunnen zijn. Driver steward
Levende Le Mans-legende Tom Kristensen Pirelli
Pirelli neemt de zachte, superzachte en ultrazachte banden mee naar Abu Dhabi.
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws