
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dat zal ongetwijfeld de gedachte zijn van de vele teams die de afgelopen twee jaar lijdzaam toe moesten kijken hoe Mercedes er met de grote prijzen vandoor ging. Maar staat er daadwerkelijk een uitdager van de machtige Duitse autofabrikant op? De ogen zijn met name gericht op Ferrari. Het Italiaanse team kende ten opzichte van 2014 een sterk 2015 en indien die stijgende lijn doorgezet kan worden, zouden ze langszij Mercedes kunnen komen. Dat is in ieder geval de hoop. Technisch was er beperkte ruimte tot verbetering. De technische reglementen zijn namelijk praktisch ongewijzigd gebleven. De grootste veranderingen zitten hem dit jaar dan ook in de opzet van het raceweekend. De kwalificatie heeft immers een nieuw format gekregen. In zowel Q1, Q2 als Q3 valt na respectievelijke zeven, zes en vijf minuten om de anderhalve minuut de langzaamste coureur af. Aan het eind van Q3 resteren dan uiteindelijk nog twee rijders die in de laatste negentig seconden onderling uit moeten maken wie pole position pakt. De teams beschikken vanaf 2016 over drie verschillende Pirelli-compounds per raceweekend. Dit om de diversiteit aan strategieën te stimuleren. Het totale bandengamma is uitgebreid met de ultrasofts, een rubbersamenstelling die qua hardheid nog onder de supersofts ingeschaald moet worden. Deze ultrasofts heeft Pirelli dit weekend echter thuisgelaten. Australië 2015
Weet u het nog? Er stonden vorig jaar slechts vijftien auto’s op de grid. Dertien daarvan moesten toekijken hoe Mercedes ook aan het begin van 2015 de zaakjes perfect op orde had en Hamilton en Rosberg aan de horizon verdwenen. Max Verstappen kon een overtuigend debuut niet bekronen met punten. De Nederlander viel uit terwijl Hamilton zegevierde. Het was zijn tweede zege in Australië. Jenson Button zegevierde van de huidige F1-coureurs het vaakst in Melbourne. Een overzicht van de afgelopen tien jaar:

Vorig stonden er slechts vijftien mannen aan het vertrek.
2014: Nico Rosberg
2013: Kimi Räikkönen
2012: Jenson Button
2011: Sebastian Vettel
2010: Jenson Button
2009: Jenson Button
2008: Lewis Hamilton
2007: Kimi Räikkönen
2006: Fernando Alonso In de spotlights
Max Verstappen, fulltime Formule 1-coureur en smaakmaker van beroep. De Nederlander was één van de meest besproken coureurs van het afgelopen Formule 1-seizoen. Kenners kwamen superlatieven te kort om de jongeman en zijn prestaties te typeren. Het is aan Max Verstappen zelf om die hype niet te doen verstommen. De Renault-krachtbron achterin de Toro Rosso heeft plaatsgemaakt voor de Ferrari-motor van 2015 en dat moet de betrouwbaarheid in ieder geval in de kaart spelen. Of de nieuwe bolide ook snel is, moet nog blijken, maar Verstappen jr. was na de wintertest in ieder geval te spreken over de STR11.

Voor het eerst sinds 2010 staat er weer een compleet nieuw team op de grid.
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Australië de medium, zachte en superzachte compound mee.
