Eén gehad, nog twintig te gaan. De tweede Grand Prix van het jaar wordt verreden op het Bahrain International Circuit.
Niet alle Grands Prix op Hermann Tilke-circuits zijn een lang leven beschoren. De Grote Prijs van Bahrein staat echter alweer, mits de politieke situatie in het land het toelaat, sinds 2004 op de kalender. De baan is uniek gelegen tussen de woestijnrotsen van de kleine eilandstaat en brengt weer hele andere uitdagingen met zich mee dan bijvoorbeeld Albert Park in Melbourne. De vier lange rechte stukken maken het tot een echt stop-go-circuit, wat niet alleen belastend is voor de remmen, maar waardoor er ook meer een beroep wordt gedaan op puur vermogen van de motoren.
Maldonado in de bocht.
De Grand Prix van Bahrein staat niet te boek als één van de meer enerverende evenementen op de kalender. Toch staat de eerste bochtencombinatie vaak garant voor spektakel. Is het niet vanwege een verbeten duel, dan is het wel omdat Pastor Maldonado laat zien waarom hij er vandaag de dag zonder sponsorgeld niet meer bij is.
Tegenwoordig hebben bijna alle circuits twee DRS-zones. Het Bahrain International Circuit vormt daarop geen uitzondering. Startfinish herbergt er een, als ook het rechte stuk tussen bocht tien en bocht elf. Beide zones hebben uiteraard een eigen detectiepunt. Het circuit is 5.412 meter lang en de race zal verreden worden over 57 ronden.
Vorig jaar
Lewis Hamilton had in 2015 niks te duchten van wie dan ook. Hij reed strak naar de overwinning. Achter hem troefde Kimi Räikkönen Nico Rosberg af in het gevecht om P2. Max Verstappen ziet de finishvlag door een mechanisch defect niet. Het raceverslag van vorig lees je
hier.
In de spotlights
Komend weekend staat er geheel onverwacht een debutant aan de start van de Grand Prix. De Belg Stoffel Vandoorne is opgeroepen om Fernando Alonso te vervangen. De Spanjaard wordt na zijn crash toch niet fit geacht om deel te nemen aan de tweede race van het seizoen.
Het had alles weg van een soap. Net als je dacht dat het plot ten einde was, werd er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de kwalificatiediscussie. Moet de nieuwe knockout-opzet gehandhaafd worden, of heeft het een eerlijke kans gekregen zich te bewijzen? Feit is dat het nieuwe format in Bahrein ongewijzigd in de herkansing mag.
Max Verstappen zal er in Bahrein op gebrand zijn de zure nasmaak van de openingsrace weg te spoelen. De statisitieken tonen aan dat het circuit Toro Rosso niet goed gezind is, daar het nog nooit punten heeft weten te scoren. Max Verstappen zou Max Verstappen echter niet zijn als hij daar
verandering in wil brengen.
Ferrari zal zich ongetwijfeld achter oren hebben gekrabd over de vraag waar het toch mis ging in Australië. Ze reden toch met twee wagens solide aan kop, maar bij het vallen van de vlag reden toch weer die twee vermaledijde zilvergrijze bolides als eerste over de streep. De conclusie luidde al snel dat ze de plank strategisch gezien mis hadden geslagen. Je zou dus, puur kijkend naar de eerste race, kunnen stellen dat de verwachte dominantie van Mercedes vooralsnog uit is gebleven. Ferrari mag hopen.
Derek Warwick zal de rol van
driver steward zal vertolken. De Brit neemt daarbij zijn ervaring uit 147 Grands Prix, voor onder meer Lotus en Renault, mee.
Pirelli
Bandenleverancier Pirelli neemt, net zoals in Australië, de medium, zachte en superzachte compound mee.