Vijf wereldkampioenen aan de start staat gelijk aan evenzoveel kansen om de naam ‘wall of champions’ eer aan te doen. De Grand Prix van Canada staat voor de deur, traditioneel niet de meest saaie van de Formule 1-kalender.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Derek Daly. De geboren Ier beschikt als voormalig F1-coureur niet over heel indrukwekkend palmares, maar reed in vijf jaar tijd toch vijftien punten bij elkaar. Helemaal nieuw is de functie niet voor Daly. In 2012 nam hij tijdens de Grand Prix van Monza de taak ook al op zich.

Het circuit
Het Circuit Gilles Villeneuve ligt in het hart van de stad Montreal op het kunstmatige eiland Île Notre Dame. De naamgever van het circuit mag duidelijk zijn. De Canadees won in 1978 zijn eerste Grand Prix in de Formule 1 voor eigen publiek.

De omloop meet 4.361 meters asfalt. Het grootste deel daarvan bestaat uit lange rechte stukken waarop flink wat snelheid kan worden opgebouwd, verbonden door hairpins en chicanes. Dat betekent dat de remmen het in Canada traditioneel zwaar hebben.

Tijdens het raceweekend kunnen de coureurs twee keer per ronde hun DRS-systeem activeren. Op het lange rechte stuk richting start-finish en op start-finish zelf. Voor beide zones geldt hetzelfde detectiepunt.

Historie
Een blik op de historie van de Canadese Grand Prix leert dat de race niet zelden de moeite van het kijken meer dan waard is. Natuurlijk staat de salto van Robert Kubica in 2007 iedereen nog in het geheugen gegrift, maar in 1998 stond de wereld van Alexander Wurz op zijn kop. De Oostenrijker in dienst van Benetton komt in de eerste bocht de Sauber van Johnny Herbert tegen, waarna zijn bolide het luchtruim kiest. De onfortuinlijke Jarno Trulli wordt meegenomen in de chaos, maar kan bij de herstart gewoon weer aantreden.

Bij die herstart gaat het echter opnieuw mis voor de Italiaan. De hairpin biedt te weinig ruimte voor alle ego’s en alsof het zo heeft moeten zijn, komt hij opnieuw een Benetton en een Sauber tegen. Dit keer die van Giancarlo Fisichella en Jean Alesi.

Twee jaar later zit Formule 1-minnend Nederland op het puntje van de stoel als Jos Verstappen zijn kunsten als regenrijder tentoonspreidt. De Nederlander, uitkomend voor het team van Arrows en voor de gelegenheid getooid met een oranje wk voetbal-helm, rijdt de race van zijn leven. Het levert hem uiteindelijk de vijfde plaats op en ons mooie plaatjes.

Vorig jaar
In 2013 was het Sebastian Vettel die voor het eerst in zijn carrière de Canadese Grand Prix op zijn naam schreef. Het verslag van die race lees je hier.

Dit jaar
De lange rechte stukken op het Circuit Gilles Villeneuve zouden wel eens in het voordeel kunnen werken van de Mercedes-aangedreven teams. Dat betekent dat de teams die na een goede seizoensstart wat weg leken te zakken, nu weer van zich kunnen doen spreken. Bij Williams gaf men bijvoorbeeld al aan dat topsnelheid het geheime wapen is komend weekend.

Dat betekent dat teams met een Renault-krachtbron op voorhand al in het nadeel zijn. Red Bull-coureur Sebastian Vettel is daar één van de voornaamste benadeelden van. De Duitser is momenteel bezig met een ‘opfriscursus’, zoals topontwerper Adrian Newey de moeilijke tijden van de wereldkampioen uitlegt. Het is voor hem te hopen dat het hem dit weekend wat dichter bij teamgenoot Daniel Ricciardo brengt.

Het werd wel weer eens tijd voor een relletje. De vermeende illegale motortest van Red Bull en/of Toro Rosso zal ongetwijfeld onderwerp zijn van gesprek in het Canadese paddock.

In de spotlights
Het tweemansgevecht tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton zal in Canada onverminderd doorgaan. Natuurlijk zijn de twee ‘weer vriendjes’, maar alle politiek correcte antwoorden en statements kunnen echt niet verbloemen dat de twee op sportief vlak elkaars bloed wel kunnen drinken. Met name Hamilton zal na de Grote Prijs van Monaco iets recht te zetten hebben.

Marussia is in ’the winning mood’. De negende plaats in Monaco voelde toch als een overwinning. Punten zitten er volgens de teamleiding en coureurs niet opnieuw in, maar ze hopen de aansluiting met de Saubers definitief te hebben gevonden.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Canada de zachte en de superzachte banden mee.

De Grand Prix van Canada is komende zondag in Nederland behalve bij betaalzender Sport1 ook live en gratis te zien bij Veronica, dat de race voor het tweede jaar op rij uitzendt.