Voorbeschouwing Grand Prix van Canada ’17
Sutton Images
Jan van der Burgt
8 juni 2017
Na het korte draaiwerk van de Grand Prix van Monaco staat het deelnemersveld nu de lange rechte stukken van het Circuit Gilles Villeneuve te wachten. Een blik op de lijst met recente winnaars leert dat Lewis Hamilton heer en meester is op de baan in het Canadese Montréal.
En Lewis Hamilton kan na het rampzalig verlopen weekend in Monaco wel weer een goed raceweekend gebruiken. Sinds een kleine twee weken bedraagt de achterstand op kampioenschapsleider Sebastian Vettel 25 punten, gelijk aan één raceoverwinning. Een groot gat, al weet Hamilton ondanks zijn terughoudendheid – “Ik kan me niet nog zo’n weekend veroorloven” – dat de situatie nog niet compleet uitzichtloos is.
de baan die vanwege het authentieke karakter bij veel coureurs geliefd is.
Vorig jaar
Lewis Hamilton begint zo langzaamaan op stoom te komen en rijdt in Canada voor de tweede keer op rij als eerste onder het zwart-wit-geblokt door. Max Verstappen is na zijn moeizame weekend in Monaco weer helemaal het mannetje en trakteert het publiek op een geweldige verdedigingsshow. Het levert hem echter geen podiumplek op. De Nederlander moet genoegen nemen met de vierde plaats. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Canada.
In de spotlights
We hadden hem even moeten missen, maar Fernando Alonso is terug! Na zijn Indy 500-uitstapje zit hij gewoon weer in zijn eigen bolide. En voor wie het nog niet wist: hij jaagt nog steeds op zijn derde wereldtitel en de Formule 1 blijft dus bovenaan zo prioriteitenlijstje staan. Dat meldde de Spanjaard eerder deze week. Laatste kunstje van Alonso in de MCL32 van dit jaar? P7 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. De kans op een herhaling daarvan lijkt gering, nadat bekend is geworden dat Honda er niet in is geslaagd de geplande motorupdate in Canada te introduceren. Aan het gezicht van Kimi Räikkönen valt normaal gesproken weinig emotie af te lezen, maar oei, wat was hij boos na afloop van de Grand Prix van Monaco. The Iceman had ongetwijfeld zijn ideeën over hoe die vermaledijde Vettel opeens weer voor hem reed. Op de baan waar hij in in 2005 namens McLaren won, zal hij op zoek zijn naar eerherstel. Ooit zal hij toch met die Duitser afrekenen… Max Verstappen zal ondertussen al tevreden zijn met een podiumplaats op het circuit waar papa Jos ooit één van zijn finest hours beleefde. In 2000 reed de Limburger in de Arrows in de regen naar een razend knappe vijfde plaats (meer hierover lees je in ons overzicht van de vijf meest memorabele Grands Prix van Canada). Verstappen jr. verbeterde dat resultaat vorig jaar met P4, maar wil het dit jaar ongetwijfeld nóg een stapje beter doen. Of de Red Bull er toe in staat is, is afwachten. Maar het feit dat de ooit voor Canada geplande motorupdate pas later wordt geïntroduceerd, helpt het team sowieso niet verder. “We mogen Lance Stroll niet afrekenen op de fouten die hij als rookie maakt”. Het lijkt een soort mantra die door de leiding van Williams al het hele seizoen opgedreund wordt. Feit is dat de jonge Canadees nog niet heeft weten te imponeren, maar wellicht dat het thuispubliek iets extra’s in Stroll naar boven weet te halen. Driver Steward: Derek Daly Bandenselectie Pirelli: zacht, superzacht, ultrazacht
Het Circuit Gilles Villeneuve mag met evenveel recht als het Circuit de Monaco een stratencircuit genoemd worden, maar daar houdt het qua overeenkomsten tussen de twee banen wel mee op. Het korte bochtenwerk van Monte Carlo maakt plaats voor lange rechte stukken, met elkaar verbonden door chicanes en hairpins. Dit gegeven zorgt ervoor dat het Circuit Gilles Villeneuve voor de remmen één van de meest belastende banen is van de kalender.
Die lange rechten stukken bieden wel mooi kansen voor DRS-zones, die komend weekeinde te vinden zijn op startfinish en op het rechte stuk ernaartoe. De lengte van 4.361 meter maakt dat de race zal worden verreden op een totaal van 70 ronden over Lewis Hamilton begint zo langzaamaan op stoom te komen en rijdt in Canada voor de tweede keer op rij als eerste onder het zwart-wit-geblokt door. Max Verstappen is na zijn moeizame weekend in Monaco weer helemaal het mannetje en trakteert het publiek op een geweldige verdedigingsshow. Het levert hem echter geen podiumplek op. De Nederlander moet genoegen nemen met de vierde plaats. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Canada.
In de spotlights
We hadden hem even moeten missen, maar Fernando Alonso is terug! Na zijn Indy 500-uitstapje zit hij gewoon weer in zijn eigen bolide. En voor wie het nog niet wist: hij jaagt nog steeds op zijn derde wereldtitel en de Formule 1 blijft dus bovenaan zo prioriteitenlijstje staan. Dat meldde de Spanjaard eerder deze week. Laatste kunstje van Alonso in de MCL32 van dit jaar? P7 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. De kans op een herhaling daarvan lijkt gering, nadat bekend is geworden dat Honda er niet in is geslaagd de geplande motorupdate in Canada te introduceren. Aan het gezicht van Kimi Räikkönen valt normaal gesproken weinig emotie af te lezen, maar oei, wat was hij boos na afloop van de Grand Prix van Monaco. The Iceman had ongetwijfeld zijn ideeën over hoe die vermaledijde Vettel opeens weer voor hem reed. Op de baan waar hij in in 2005 namens McLaren won, zal hij op zoek zijn naar eerherstel. Ooit zal hij toch met die Duitser afrekenen… Max Verstappen zal ondertussen al tevreden zijn met een podiumplaats op het circuit waar papa Jos ooit één van zijn finest hours beleefde. In 2000 reed de Limburger in de Arrows in de regen naar een razend knappe vijfde plaats (meer hierover lees je in ons overzicht van de vijf meest memorabele Grands Prix van Canada). Verstappen jr. verbeterde dat resultaat vorig jaar met P4, maar wil het dit jaar ongetwijfeld nóg een stapje beter doen. Of de Red Bull er toe in staat is, is afwachten. Maar het feit dat de ooit voor Canada geplande motorupdate pas later wordt geïntroduceerd, helpt het team sowieso niet verder. “We mogen Lance Stroll niet afrekenen op de fouten die hij als rookie maakt”. Het lijkt een soort mantra die door de leiding van Williams al het hele seizoen opgedreund wordt. Feit is dat de jonge Canadees nog niet heeft weten te imponeren, maar wellicht dat het thuispubliek iets extra’s in Stroll naar boven weet te halen. Driver Steward: Derek Daly Bandenselectie Pirelli: zacht, superzacht, ultrazacht
Gerelateerd nieuws
Antonelli vergelijkt zich met Hamilton, zweert Russell in 2025 te verslaan
17 november 2024 14:00 - Nieuws