Het circuit, dat is ontworpen door Hermann Tilke, is 5.451 meter lang en de coureurs rijden er 56 ronden. De baan bevat twee DRS-zones. Deze bevinden zich op de lange rechte stukken van de baan, tussen bocht 13 en 14 en bij start/finish. Het eerste DRS-detectiepunt ligt net voor bocht 12. De DRS-zone begint halverwege het lange rechte stuk en loopt helemaal door tot het einde. Het tweede detectiepunt ligt vlak voor bocht 16, de laatste bocht alvorens de coureurs het rondje compleet maken. Historie
De eerste race in 2004 op het Shanghai International Circuit moet de slechtste uit de carrière van Michael Schumacher zijn geweest. Achteraan beginnen en een lekke band zorgen ervoor dat de Duitser niet verder komt dan een twaalfde plaats. Wel rijdt hij in deze race het ronderecord van 1,32,238, nog altijd het snelste ooit gereden met een Formule 1-auto op het circuit. In 2006 is China het laatste circuit waar de ‘Recordmeister’ zal zegevieren. Doordat China in de eerste jaren aan het einde van het jaar verreden wordt is de baan in 2007 het decor van de titelstrijd tussen Räikkönen, Hamilton en Alonso. In de voorlaatste race kan de Brit de jongste wereldkampioen ooit worden. Hij maakt echter de fout van zijn leven en belandt in de grindbak vlak voor de pitstraat. Weg race, weg kampioenschap dat in de slotrace naar Räikkönen gaat. Vorig jaar
De race van 2012 staat geheel in het teken van Mercedes en met name Nico Rosberg. De Duitser behaalt in zijn 111e Grand Prix eindelijk zijn eerste pole en zege. Jenson Button haalt in de McLaren de ene naar de andere auto in, maar door een mislukte laatste stop komt ook hij niet in de buurt van de ongenaakbare Rosberg. Hamilton completeert het podium, nadat hij in de kwalificatie van de tweede naar de zevende plaats is teruggezet. De enige uitvaller in de race is Michael Schumacher. Hij moet zijn auto langs de kant zetten nadat zijn rechtervoorwiel niet goed is vastgezet in de pits. Dit jaar
Komend weekend wordt het weer afwachten wie de race gaat winnen. Er is nog geen duidelijke favoriet opgestaan, al lijkt Vettel zijn vorm weer gevonden te hebben. McLaren hoopt dat het iets beter voor de dag kan komen en Alonso zal zich willen revancheren voor de vroege uitvalbeurt in Maleisië. Mocht Alonso zich overigens achter teamgenoot Massa kwalificeren is dat het unicum voor de Spanjaard. Hij is dan namelijk voor de vijfde achtereenvolgende keer verslagen door zijn teamgenoot in kwalificatie. Dat overkwam de tweevoudig wereldkampioen nooit eerder. Grote outsider is Mercedes. Na een goed weekend in Maleisië kan het Duitse team zijn succes van een jaar eerder proberen te herhalen. In de spotlights
Alle ogen zijn dit weekend gericht op Mark Webber. Wat nou als hij dicht bij Vettel rijdt? Zijn de gemoederen al bedaard? Of besluit de Australiër het heft in eigen handen te nemen en Vettel eens flink de oren te wassen? Volgens teambaas Christian Horner is het brandje geblust, maar ook hij zal met samengeknepen billen afwachten hoe de rijders op elkaar reageren. Mocht Vettel eerste rijden, gevolgd door Mark Webber zou hij hem natuurlijk ook de overwinning kunnen schenken. Of de drievoudig wereldkampioen zo vrijgevig is, valt natuurlijk te bezien. Voor Adrian Sutil is China een pikante plaats. Hij keert voor het eerst sinds 2011 weer terug naar de plaats waar hij het aan de stok kreeg met Eric Lux, aandeelhouder van Lotus. Zelf ontkent hij echter nog steeds iets met opzet te hebben gedaan. Een Duitse rechtbank veroordeelde hem echter wegens het veroorzaken van lichamelijk letsel. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van China de soft en medium band mee.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."