Na de ietwat tamme seizoensopener in Australië strijkt de Formule 1-karavaan neer in China voor een mogelijk regenachtig Grand Prix-weekend. Op het Shanghai International Circuit zal Mercedes voelen dat het iets recht te zetten heeft.

Voor het eerst in drie jaar tijd is Mercedes namelijk niet het leidende team in het teamklassement en dus moet de Duitse constructeur voor het eerst in drie jaar in de achtervolging. Ferrari is in dit geval de prooi waarop gejaagd wordt. Wie de beste papieren in handen heeft voor de overwinning? Statistieken uit het verleden bieden geen houvast. Beide teams wonnen namelijk vier keer eerder op het circuit dat sinds 2004 onafgebroken op de Formule 1-kalender staat.

2006: Schumacher wint, voor het laatst.

Toch vormt de Chinese Grand Prix voor weinigen één van de jaarlijkse hoogtepunten. Het evenement doet wat sober en sfeerloos aan, zoals ook onze man ter plaatse weer aan den lijve ondervond. Niet dat de races per se saai zijn, want een goede regenbui op zijn tijd kan voor een hoop spektakel zorgen. Zo hielp het regenwater Michael Schumacher in 2006 aan zijn laatste Grand Prix-overwinning en wie herinnert zich niet dat Lewis Hamilton in 2007 in de kleinst denkbare grindbak vast kwam te staan bij het inrijden van de pits?

Het Shanghai International Circuit, dat door F1-architect Hermann Tilke werd getekend in de vorm van het Chinese karakter 上 (eerste lettergreep van Sjanghai), wordt gekenmerkt door één van de langste rechte stukken van de kalender, maar ook door enkele snelle doordraaiers en extreem langzame hairpins. Het circuit is 5.451 meter lang, wat betekent dat de race 56 ronden telt. Het DRS-systeem mag zowel op startfinish als op het lange rechte stuk achterop het circuit geactiveerd worden.

Vorig jaar
Weet u het nog? Sebastian Vettel was woedend op Daniil Kvyat die als ‘een kamikaze’ binnendoor kwam in bocht één en zo naar zijn tweede podiumplaats uit zijn carrière reed. Nico Rosberg won verder vrij eenvoudig de race waarin Max Verstappen in de Toro Rosso beslag legde op de achtste plaats. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s op Chinese bodem.

Hamilton: 4x

Alonso: 2x

Vettel: 1x

Räikkönen: 1x

In de spotlights
Max Verstappen en Red Bull kregen in Australië de bevestiging dat Mercedes en Ferrari nog een maatje te groot zijn om mee te kunnen vechten om de overwinning. Het continu verbeteren van de auto heeft dan ook prioriteit, weet Verstappen: “We moeten nu eerst het verschil met de top verkleinen tot minder dan een seconde, om vervolgens te kijken hoe ver we komen als we rond de Grand Prix van Canada diverse grote updates introduceren.”

Verder naar achteren zal het interessant zijn om te zien hoe Antonio Giovinazzi zich verhoudt ten opzichte van teamgenoot Marcus Ericsson. De Italiaan vervangt bij Sauber opnieuw Pascal Wehrlein en zal na een meer dan degelijke debuutrace met een gedegen voorbereiding nóg meer van zichzelf kunnen en willen laten zien.

Het zetten van de snelste tijd in de kwalificatie kan op het Shanghai International Circuit van onschatbare waarde zijn. Van de dertien races die er verreden zijn, werden er acht van pole position gewonnen. Zo ook de laatste drie races, waarbij het elke keer een Mercedes-coureur was die de dubbel wist te pakken. Lewis Hamilton heeft naast de meeste overwinningen, ook de meeste pole positions (5) in China op zijn naam staan.

Driver Steward: Mika Salo

Bandenselectie Pirelli: Medium, zacht, superzacht

©Pirelli