Voorbeschouwing Grand Prix van Duitsland
Jan van der Burgt
4 juli 2013
Dit weekend strijkt de Formule voor de veertigste keer neer op de Nürburgring. De Duitse Grand Prix staat al sinds 1951 op de kalender en werd sindsdien verreden op de Hockenheimring, de Avusring en de Nürburgring. De Duitse Grand Prix wordt sinds enkele jaren afwisselend verreden in Hockenheim en op de Nürburgring.
De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Emanuele Pirro. De Italiaan reed tussen 1989 en 1991 in totaal 37 races in de Formule 1 en scoorde daarin drie punten. Tussen 2000 en 2002 won hij drie keer de vierentwintig uur van Le Mans, samen met Frank Biela en Tom Kristensen.
Het circuit
De Nürburgring is in de loop der jaren flink aan veranderingen onderhevig geweest. De oorspronkelijke, ruim 22 kilometer lange Nordschleife spreekt veel mensen nog altijd tot de verbeelding, maar voldoet op geen enkele manier meer aan de moderne veiligheidseisen. Vandaag de dag is het circuit 5148 meter lang, waarbij het ronderecord in handen is van Michael Schumacher. De Duitser heeft op het circuit een bochtencombinatie naar zich vernoemd, te weten de ‘Schumacher S’. Historie
In 1999 valt er geen pijl te trekken op wie de race zal gaan winnen. Heinz-Harald Frentzen start in een voor hem geweldig seizoen van poleposition, maar een regenachtige dag gooit de volledige rangorde door elkaar. Pedro Diniz komt bij de start met de schrik vrij, nadat zijn Sauber op zijn kop in de grindbak strandt. In de regen vallen achtereenvolgens David Coutlhard, Ralf Schumacher en Giancarlo Fisichella vanuit leidende positie uit. De weg wordt zodoende vrijgemaakt voor Johnny Herbert. De Brit wint zijn derde Formule 1 Grand Prix. Acht jaar later beleeft Nederland een hoogtepuntje. Het Nederlandse Spyker rijdt in 2007 kortstondig aan de leiding van de eveneens natte Grand Prix. Debutant Marcus Winkelhock gokt op de goede banden en terwijl iedereen de pits inrijdt, pakt de Spyker-coureur de eerste plaats over. De euforie is van korte duur. De Duitser valt snel terug en valt uiteindelijk uit met een hydraulisch probleem. Twee jaar geleden
Mark Webber start in zijn Red Bull van poleposition, maar de Australiër komt zoals zo vaak slecht van zijn plek. Lewis Hamilton profiteert vanaf de tweede startplaats en trekt uiteindelijk de Grand Prix naar zich toe. Sebastian Vettel eindigt net buiten het podium na een spin. Mark Webber mag uiteindelijk als derde plaatsnemen op het podium, op het circuit waar hij in 2009 zijn eerste overwinning in de Formule 1 pakte. Dit jaar
De blikken van de Formule 1-wereld zullen ongetwijfeld gericht zijn op de Pirelli-banden. Na het debacle in Engeland neemt de Italiaanse fabrikant nieuwe banden mee naar de Nürburgring. Diverse aanvullende maatregelen moeten ervoor zorgen dat ieders veiligheid en met name die van de coureurs gegarandeerd wordt. In de spotlights
Nico Rosberg lijkt de man in vorm. De Duitser won twee van de drie laatste races en bombardeert zijn team in de aanloop naar de Duitse Grand Prix als de grote favoriet. Het kan niet anders of die andere lokale held wil daar een stokje voor steken. Sebestian Vettel wil zijn uitvalbeurt in Silverstone zonder twijfel rechtzetten. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Duitsland de medium en de zachte band mee.
De Nürburgring is in de loop der jaren flink aan veranderingen onderhevig geweest. De oorspronkelijke, ruim 22 kilometer lange Nordschleife spreekt veel mensen nog altijd tot de verbeelding, maar voldoet op geen enkele manier meer aan de moderne veiligheidseisen. Vandaag de dag is het circuit 5148 meter lang, waarbij het ronderecord in handen is van Michael Schumacher. De Duitser heeft op het circuit een bochtencombinatie naar zich vernoemd, te weten de ‘Schumacher S’. Historie
In 1999 valt er geen pijl te trekken op wie de race zal gaan winnen. Heinz-Harald Frentzen start in een voor hem geweldig seizoen van poleposition, maar een regenachtige dag gooit de volledige rangorde door elkaar. Pedro Diniz komt bij de start met de schrik vrij, nadat zijn Sauber op zijn kop in de grindbak strandt. In de regen vallen achtereenvolgens David Coutlhard, Ralf Schumacher en Giancarlo Fisichella vanuit leidende positie uit. De weg wordt zodoende vrijgemaakt voor Johnny Herbert. De Brit wint zijn derde Formule 1 Grand Prix. Acht jaar later beleeft Nederland een hoogtepuntje. Het Nederlandse Spyker rijdt in 2007 kortstondig aan de leiding van de eveneens natte Grand Prix. Debutant Marcus Winkelhock gokt op de goede banden en terwijl iedereen de pits inrijdt, pakt de Spyker-coureur de eerste plaats over. De euforie is van korte duur. De Duitser valt snel terug en valt uiteindelijk uit met een hydraulisch probleem. Twee jaar geleden
Mark Webber start in zijn Red Bull van poleposition, maar de Australiër komt zoals zo vaak slecht van zijn plek. Lewis Hamilton profiteert vanaf de tweede startplaats en trekt uiteindelijk de Grand Prix naar zich toe. Sebastian Vettel eindigt net buiten het podium na een spin. Mark Webber mag uiteindelijk als derde plaatsnemen op het podium, op het circuit waar hij in 2009 zijn eerste overwinning in de Formule 1 pakte. Dit jaar
De blikken van de Formule 1-wereld zullen ongetwijfeld gericht zijn op de Pirelli-banden. Na het debacle in Engeland neemt de Italiaanse fabrikant nieuwe banden mee naar de Nürburgring. Diverse aanvullende maatregelen moeten ervoor zorgen dat ieders veiligheid en met name die van de coureurs gegarandeerd wordt. In de spotlights
Nico Rosberg lijkt de man in vorm. De Duitser won twee van de drie laatste races en bombardeert zijn team in de aanloop naar de Duitse Grand Prix als de grote favoriet. Het kan niet anders of die andere lokale held wil daar een stokje voor steken. Sebestian Vettel wil zijn uitvalbeurt in Silverstone zonder twijfel rechtzetten. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Duitsland de medium en de zachte band mee.