Sutton Images
Jan van der Burgt
13 juli 2017
De Grand Prix van Engeland zou komend weekend zomaar eens voor één van de voorlopig laatste keren verreden kunnen worden op Silverstone. Het is een échte klassieker op de kalender en écht een baan voor Lewis Hamilton.
De Brit die in Oostenrijk de achterstand op kampioenschapsleider Vettel weer wat verder zag oplopen, won de afgelopen drie edities van het traditionele, Engelse feestje op Silverstone. Dat gegeven maakt hem de logische favoriet voor zondag, maar er zijn natuurlijk kapers op de kust. Zo buitelden aan het eind van vorige week iedereen over elkaar heen om Valtteri Bottas na zijn overwinning een serieuze titelkandidaat te noemen. Kan het tweemansgevecht daadwerkelijk een driemansgevecht worden?
In 2016 is de Grand Prix, net als in de twee jaren daarvoor een prooi voor Lewis Hamilton. In race die vanwege het vele regenwater op gang wordt gebracht achter de safety car, toont Max Verstappen zich een waren regenrijder, waardoor hij na de tweede plaats in Oostenrijk opnieuw op het podium staat. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Engeland. In de spotlights
De Grand Prix van Silverstone markeert het 40-jarige jubileum van de turbomotor in de Formule 1. In 1977 trad het team van Renault aan met wat later de bijnaam ’the teapot’ zou krijgen. Het gevaarte onder de motorkap rookte en gaf stoom af meer dan dat het iets anders deed. Het debuut liep uit op een teleurstelling. Jean-Pierre Jabouille zag de finish niet, vanwege…een turboprobleem. Kijk niet vreemd op als er tijdens de vrije trainingen opeens een ietwat vreemd uitziende Ferrari door het beeld komt rijden. De Scuderia heeft de eer gekregen om als eerste cockpitbescherming ‘shield’ in de praktijk te testen. Een volwaardige circuit-test staat gepland voor later dit jaar, maar de FIA wil nu al feedback van de heren om wiens veiligheid het gaat zelf. Max Verstappen kijkt uit naar de Grand Prix van Engeland. Niet omdat hij zijn eigen kansen nou zo hoog inschat, want ‘het is lastig te voorspellen waar we staan’, maar puur om de baan Silverstone, volgens de Nederlander vanwege de vele snelle bochten één van de mooiste banen ter wereld om op te rijden. Driver Steward: Danny Sullivan Bandenselectie Pirelli: Medium, Soft, Supersoft
Lewis Hamilton geniet op Silverstone natuurlijk dubbel thuisvoordeel, aangezien hij niet alleen een Engelsman is, maar ook voor een deels Engels team rijdt. Nu is dat niet verwonderlijk, aangezien het merendeel van de teams hun thuisbasis ook binnen de landsgrenzen van Groot-Brittannië hebben liggen.
Het circuit waarop vanaf vrijdag het F1-geweld weer losbarst heeft al wat historische momenten meegemaakt, aangezien het circuit al in 1950 deel uitmaakte van het officiële wereldkampioenschap. Het circus heeft sindsdien wel uitstapjes gemaakt naar andere circuits, maar Silverstone mag nu alweer sinds 1987 de Formule 1 onafgebroken verwelkomen.
De baan die is neergelegd rond een voormalige vliegbasis meet een lengte van 5.891 meter. De DRS-zones liggen na de bochten vijf en veertien en de race zal worden verreden over een totaal van 52 ronden.
Vorig jaarIn 2016 is de Grand Prix, net als in de twee jaren daarvoor een prooi voor Lewis Hamilton. In race die vanwege het vele regenwater op gang wordt gebracht achter de safety car, toont Max Verstappen zich een waren regenrijder, waardoor hij na de tweede plaats in Oostenrijk opnieuw op het podium staat. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Engeland. In de spotlights
De Grand Prix van Silverstone markeert het 40-jarige jubileum van de turbomotor in de Formule 1. In 1977 trad het team van Renault aan met wat later de bijnaam ’the teapot’ zou krijgen. Het gevaarte onder de motorkap rookte en gaf stoom af meer dan dat het iets anders deed. Het debuut liep uit op een teleurstelling. Jean-Pierre Jabouille zag de finish niet, vanwege…een turboprobleem. Kijk niet vreemd op als er tijdens de vrije trainingen opeens een ietwat vreemd uitziende Ferrari door het beeld komt rijden. De Scuderia heeft de eer gekregen om als eerste cockpitbescherming ‘shield’ in de praktijk te testen. Een volwaardige circuit-test staat gepland voor later dit jaar, maar de FIA wil nu al feedback van de heren om wiens veiligheid het gaat zelf. Max Verstappen kijkt uit naar de Grand Prix van Engeland. Niet omdat hij zijn eigen kansen nou zo hoog inschat, want ‘het is lastig te voorspellen waar we staan’, maar puur om de baan Silverstone, volgens de Nederlander vanwege de vele snelle bochten één van de mooiste banen ter wereld om op te rijden. Driver Steward: Danny Sullivan Bandenselectie Pirelli: Medium, Soft, Supersoft
Gerelateerd nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws