Het circuit wordt vaak in één adem genoemd met Monaco. Het korte, bochtige karakter rechtvaardigt die vergelijking, maar de uitloopstroken en grindbakken maken het tot een compleet andere beleving. Het circuit is in de loop der jaren slechts beperkt aan veranderingen onderhevig geweest. Het is altijd al het ‘Mickey Mouse-circuit’ geweest wat het nu is. Historie
De Hongaroring staat regelmatig garant voor verrassingen. Denk bijvoorbeeld eens aan de eerste overwinningen van Jenson Button, Heikki Kovalainen en Fernando Alonso. Laatstgenoemde zorgt in 2003 voor een ware stunt. Rijdend voor Renault zorgt hij voor de tekst ‘waved blue flag for car number 1’. Fernando Alonso zet wereldkampioen Michael Schumacher op een ronde en iedereen weet vanaf dat moment dat er een toekomstig wereldkampioen is opgestaan.


Lewis Hamilton is in 2012 de te kloppen man. Hij pakt poleposition en een dag later wint hij ook de race. Onder warme omstandigheden is Lotus de belangrijkste uitdager van de McLaren-coureur, maar Hamilton houdt het hoofd cool. Dat kan niet worden gezegd van Michael Schumacher. Hij kwalificeert zich als zeventiende, maar parkeert zijn Mercedes op de negentiende plaats na de opwarmronde. De coureurs worden doorgestuurd voor een tweede opwarmronde, op het moment dat Schumacher zijn auto al heeft uitgezet. Hij verwachtte een neutralisatie. De Mercedes wordt in de pits opnieuw gestart, maar in de haast om op tijd naar het einde van de pitstraat te rijden, overschrijdt Schumacher de maximumsnelheid. Hij krijgt later een drivethrougpenalty. Schumacher finisht de race niet. Dit jaar
Komend weekend zal vooral de thermometer in de gaten worden gehouden. Er worden temperaturen voorspeld van meer dan veertig graden en dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op mens, machine en de banden. De hoge temperaturen zouden in het voordeel kunnen zijn van met name Lotus en Ferrari, de twee formaties die van de vier topteams het beste met de Pirelli’s om lijken te gaan. In de spotlights
Pirelli neemt opnieuw nieuwe banden mee naar Hongarije. De teams hebben deze banden op Silverstone al mogen testen. Mercedes mocht echter niet meedoen aan deze test als straf voor de eerdere test met de 2013-auto en lijkt dus een achterstand te hebben. Ze beschikken wel over de data die Pirelli aan alle teams heeft doorgespeeld, maar het valt te bezien of ze daarmee de aansluiting direct kunnen vinden. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Hongarije de medium en de zachte band mee.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."