Het is september en dat betekent dat het Autodromo Nazionale di Monza decor is van de Italiaanse Grand Prix. Een heuse klassieker en de laatst overgebleven snelheidstempel van de Formule 1.

Met 5.793 meter is Monza bepaald niet één van de kortere circuits op de kalender. Toch kun je rond zijn in iets meer dan één minuut en twintig seconden. De hoge snelheden zijn daar debet aan. De hoogste snelheid ooit gemeten op het circuit staat op naam van Juan-Pablo Montoya. De Colombiaan klokte in 2005 achter het stuur van de McLaren 372,6 kilometer per uur.

Ook op Monza zijn er twee aangewezen zones waar de coureurs het voordeel van hun DRS-systeem te gelde kunnen maken. Uiteraard ligt er eentje op startfinish, de ander ligt voorbij de twee Lesmo-bochten. De race telt 53 ronden.

Historie
In 2008 is het Sebastian Vettel die voor het eerst laat zien dat er een potentieel wereldkampioen in hem schuilt. Natuurlijk liet hij al wel eerder zien bijzonder getalenteerd te zijn, maar in Monza vielen alle puzzelstukjes perfect op zijn plek. De toen nog wel hele jonge Duitser was oppermachtig en reed op een kletsnatte omloop niet alleen naar de poleposition, maar pakte bovendien een dag later de overwinning. Dat deed hij overigens niet in een Red Bull, maar voor het team dat enkele jaren eerder uit de as van Minardi herrees: Scuderia Toro Rosso.

Monza, feitelijk niet meer dan wat rechte stukken en chicanes, met hier en daar een rechterbocht om het circuit weer terug naar startfinish te sturen. Op papier klinkt het eenvoudig en overzichtelijk, maar een foutje is snel gemaakt. Daar kan de Fin Mika Häkkinen over meepraten. In 1999 lijkt de McLaren op rails te liggen op het Italiaanse asfalt. Er wordt dan ook aangenomen dat Häkkinen zijn leiding in het kampioenschap eenvoudig zal verstevigen.

Die verwachtingen lijken waarheid te worden tot het moment dat hij in de eerste chicane  – destijds nog een links-rechts-combinatie – in de fout gaat. Hij strandt in het gras en stapt gedesillusioneerd uit, terwijl de tifosi juichen om wat er zojuist voor hun ogen is gebeurd. Het wordt de Fin allemaal even teveel, waarop hij achter de vangrail in de bosjes in huilen uitbarst. De race wordt gewonnen door de dat jaar opvallend sterke combinatie Heinz-Harald Frentzen/Jordan. Ralf Schumacher wordt tweede in de Williams, gevolgd door Ferrari-coureur Mika Salo.

omschrijving

omschrijving

Vorig jaar
Sebastian Vettel zet zijn dominantie in Monza eenvoudig voort. Alleen Fernando Alonso kan na de eerste stop van de Duitser kortstondig de leiding overnemen. Het raceverslag van de verder wat tamme race lees je hier.

Dit jaar
In 2014 kan de Formule 1 maar weinig debutanten verwelkomen als het gaat om de rol van driver steward. Zo is ook Derek Warwick bepaald geen groentje als het op de adviserende rol in de wedstrijdleiding gaat.  De Britse coureur reed 148 Grands Prix in de hoogste klasse van de autosport. Hij reed daarin 71 punten bij elkaar. Op zijn palmares prijken vier podiumplaatsen en twee snelste ronden.

‘Monza is Monza niet meer’, een veel gehoorde reactie op het asfalteren van de grindbak die traditioneel de coureurs verwelkomde als de coureurs te wijd gingen in de Parabolica. De meningen van de rijders zelf zijn verdeeld, maar het zijn juist ook de rijders die om veiligheidsredenen om een aapassing hebben verzocht.

In 2014 zal de Formule 1 de bijnaam van het circuit eens te meer eer aandoen. Met snelheden die vanwege de nieuwe reglementen zomaar op zouden kunnen lopen tot 360 kilometer per uur mag de omloop met recht ‘The Temple of Speed’ worden genoemd.

In de spotlights
Je kunt er eigenlijk niet omheen. De Grand Prix van Italië staat in het teken van de eerste confrontatie tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg sinds de controverse tussen het tweetal twee weken geleden. Beide coureurs hebben netjes beloofd nooit meer zulke rare fratsen uit te halen op het circuit, maar ze mogen het elkaar wel nog steeds moeilijk blijven maken op de baan. Dat is vragen om een nieuw, ingewikkeld hoofdstuk in een boek dat steeds dikker en pijnlijker lijkt te worden.

Kamui Kobayashi neemt weer plaats achter wat ongetwijfeld aan zal voelen als ‘zijn’ stuurtje. De Caterham-coureur werd in België zonder pardon gepasseerd ten faveure van André Lotterer. Dit weekend had met een soortgelijke constructie in gedachte met Roberto Merhi, maar hij beschikt (nog) niet over de benodigde superlicenties. Deelname aan de eerste vrije training moet hem troost bieden.

Monza is Ferrari, en dus zullen de ogen van de fans naast de baan met name gericht zijn op de rode bolides van de Scuderia. Fernando Alonso is één van de huidige drie coureurs die al ooit wisten te zegevieren op het Autodoromo. Hoewel een herhaling daarvan dit jaar uitgesloten lijkt, zal het aan de steun van de tifosi niet liggen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Italië de medium en de harde band mee.